Kenali Simptom Ovarian Cyst dan Ketahui Cara Merawatnya

Kebanyakan wanita yang mempunyai ovari akan mengalami cyst sekali dalam seumur hidup, terutamanya diusia subur. Cyst bukanlah penyakit, ia sebenarnya telah wujud secara alami pada ovari setiap wanita. Terdapat pelbagai jenis ovarian cyst, ada yang tidak merbahaya dan juga ada yang boleh menyebabkan kanser. Apa yang penting adalah, kita perlu tahu cara merawat ovarian cyst sebelum pecah dan mengakibatkan terjadinya kanser ovari.

 

Ovari merupakan sebahagian daripada sistem pembiakan wanita. Ianya terletak dibahagian bawah abdomen, dikedua-dua belah rahim kiri dan kanan. Berfungsi sebagai kilang telur (ovum) bagi wanita dan juga menghasilkan hormon estrogen dan progestron.

 

 

Pada setiap kali kitaran haid bagi wanita normal, kantung yang terdapat pada ovari akan terisi dengan bendalir. Ia dinamakan follikel cyst, follikel cyst ini akan kembali mengecut dan hilang setelah ovum dikeluarkan daripada ovari. Keadaan ini tidak akan membahayakan wanita. Namun, terdapat juga kantung yang terus membesar melebihi 2cm selepas kitaran haid. Jika ini terjadi, ia dinamakan ovarian cyst.

 

Hampir 95% ovarian cyst adalah benign (tidak merbahaya). Namun, kadang kala ia boleh mendatangkan kemudaratan kepada wanita seperti mereka akan mengalami sakit dibahagian bawah abdomen, sakit kepala, kembung perut, masalah kesuburan dan sakit pada bahagian payudara.

 

2 JENIS OVARIAN CYST

Terdapat beberapa jenis ovarian cyst, namun ia dibahagikan kepada 2 kategori iaitu ‘Follicle cyst’ dan ‘Corpus Leteum cysts’.

 

Follicle cyst
==========
Ketika kitaran haid wanita, sebutir telur (ovum) hadir di dalam kantung yang dikenalik sebagai ‘follicle’. Ianya terletak di dalam ovari. Kebiasaannya, kantung ini akan pecah dan melepaskan telur. Namun, sekiranya kantung ini tidak pecah dan cecair di dalamnya boleh mengakibatkan terbentuknya cyst.

 

follicle cyst

 

Corpus Leteum cyst
=================
Pada asasnya, kantung follicle akan larut selepas melepaskan telur. Tetapi, seandainya kantung itu tidak larut dan pintu kantung terbuka. Keadaan ini dapat membenarkan cecair tambahan akan masuk ke kantung. Pengumpulan cecair ini akan mengakibatkan ‘Corpus Leteum cysts’.

 

 

Corpus Leteum cysts terbahagi kepada 3 kategori iaitu:

1- Dermoid cyst
Satu keadaan kantungnya membesar di ovari dan di dalamnya terdapat rambut, lemak dan tisu-tisu lain.

2- Cystadenomas
Sejenis ketumbuhan yang membesar di luar ovari dan ianya bukan kanser.

3- Endometriomas
Ia merupakan tisu yang pada keadaan normalnya tumbuh di dalam uterus, namun ia boleh berkembang di luar uterus dan melekat pada ovari. Keadaan ini boleh mengakibatkan cyst.

 

 

Selain itu, sesetengah wanita menghidapi polycystic ovary syndrome. Keadaan ini berlaku apabila terdapat banyak cyst yang bersaiz kecil pada ovari. Ini akan menyebabkan ovari semakin membesar dan boleh mendatangkan masalah ketidaksuburan.

 

 

SIMPTOM TERDAPATNYA CYST PADA OVARI

Kebiasaanya kehadiran cyst tidak memunjukkan apa-apa simptom yang jelas. Namun, terdapat juga beberapa jenis simpton yang boleh dikenalpasti sekiranya cyst sedang membesar di dalam ovari kita:

– kembung perut atau bengkak
– pergerakan usus yang menyakitkan
– senggugut teruk ketika datang haid
– hubungan intim yang menyakitkan
– sakit di bahagian belakang badan dan peha
– payudara menjadi lembut
– pening atau muntah.

 

gejala ovarian cyst

 

Walaubagaimanapun, terdapat beberapa simptom ovarian cyst yang memerlukan perhatian rawatan segera, contohnya:

– rasa sakit pelvik yang teruk atau tajam
– demam
– pengsan atau pening
– pernafasan yang laju

 

 

SEJAUH MANA KOMPLIKASI OVARIAN CYST INI????

Kebanyakan kes ovarian cyst adalah tidak membahayakan dan ia akan hilang dengan sendirinya tanpa memerlukan apa-apa rawatan. Tetapi, terdapat jugak sesetengah kes yang jarang berlaku, doktor akan mengesan terdapat cyst ovari yang boleh menjadi kanser semasa pemeriksaan rutin.

 

ovarian torsion

 

Dalam keadaan lain pula, terdapat jugak ovarian torsion yang sangat jarang berlaku. Hal ini berlaku apabila cyst yang besar menyebabkan ovari tidak berada di kedudukan asal. Bekalan darah ke ovari dipotong dan jika tidak dirawat segera, ia akan mengakibatkan kerosakan pada tisu ovari dan mungkin juga tisu ovari akan mati. Ovarian torsion menyumbang hampir 3 peratus pembedahan gynecologic kecemasan.

 

 

Ruptured cyst atau cyst yang rosak, kes ini juga jarang berlaku. Namun, ia boleh menyebabkan rasa sakit yang menyengat dan pendarahan dalaman. Komplikasi ini bolrh meningkatkan risiko jangkitan dan juga membahayakan nyawa jika tidak dirawat dengan segera.

 

BAGAIMANA CARA MENDIAGNOSIS OVARIAN CYST????

Normalnya, doktor akan mengesan kehadiran ovarian cyst semasa pemeriksaan pada bahagian pelvik. Mereka mungkin akan dapat mengesan pembengkakan pada salah satu ovari, seterusnya mereka akan menjalankan pemeriksaan ultrasound bagi memastikan kewujudan cyst tersebut.

 

Pemeriksaan ultrasound membantu untuk mengetahui saiz, lokasi, bentuk dan komposisi (solid atau cecair) cyst tersebut.

 

Antara alat pengimejan lain yang digunakan untuk mendiagnos ovarian cyst adalah:

1- CT scan
2- MRI
3- Peralatan ultrasound

 

Oleh sebab kebanyakan cyst akan hilang sendiri dalam masa beberapa minggu, doktor biasanya tidak akan terus mencadangkan rawatan yang sesuai. Tetapi, mereka akan memeriksa keadaan pesakit menggunakan peralatan ultrasound selama beberapa minggu atau bulan.

 

Namun, sekiranya cyst anda tidak menunjukkan sebarang perubahan ataupun semakin membesar setelah dilakukan beberapa kali pemeriksaan. Doktor akan melakukan pemeriksaan lanjutan bagi mengenalpasti penyebab bagi simptom-simptom ini.

 

Termasuklah :

1- Pemeriksaan kehamilan
Untuk memastikan anda tidak hamil

2- Pemeriksaan tahap hormon
Memeriksa penyebab berkaitan hormon seperti terlebih hormon estrogen atau progesteron

3- CA 125 ujian darah
Bertujuan memeriksa kewujudan ovarian cyst

 

APAKAH RAWATAN UNTUK OVARIAN CYST???

Doktor akan mencadangkan beberapa jenis rawatan untuk mengecutkan atau membuang cyst anda sekiranya ia tidak hilang atau saiznya kian membesar.

 

Pil Perancang
============
Sekiranya anda mengalami ovarian cyst yang berulang, doktor boleh menetapkan pengambilan pil kontraseptif bagi menghentikan ovulasi dan mengelakkan tumbuhnya cyst baru. Kontraseptif oral juga boleh membantu mengurangkan risiko kanser ovari, yang risikonya lebih tinggi bagi wanita yang telah menopous.

 

 

Laparoscopy
===========
Sekiranya cyst anda kecil dan bukan kanser selepas didiagnos, doktor akan mencadangkan pembedahan laparoscopy kepada anda. Pembedahan ini dilakukan dengan membuat seakan tingkap kecil berhampiran pusat anda, kemudia dimasukkan sejenis alat kecil bagi membuang cyst anda.

 

 

Laparotomy
==========
Sekiranya cyst anda besar, doktor akan melakukan pembedahan besar dibahagian abdomen untuk mengeluarkan cyst. Mereka juga akan menjalankan biopsi segera, sekiranya cyst anda jenis boleh menyebabkan kanser, mereka mungkin akan melalukan histerektomi untuk menghilangkan ovari dan uterus.

 

 

 

ADA KE LANGKAH PENCEGAHAN OVARIAN CYST???

Setakat ini, ovarian cyst tidak boleh dicegah. Walaubagaimanapun, pemeriksaan gynecologic secara rutin dapat mengesan ovarian cyst lebih awal. Benign ovarian cyst tidak akan menyebabkan kanser. Namun, simptom kanser ovarian cyst adalah menyerupai simptom ovarian cyst. Jadi, sangat penting bagi kita berjumpa sendiri dengan doktor untuk mendapatkan pemeriksaan yang lebih teliti. Beritahu doktor tentang :

 

– perubahan kitaran haid anda
– sakit bahagian pelvik yang berpanjangan
– hilang selera makan
– kehilangan berat badan secara tiba-tiba
– perut sebu

 

ADA CARA ALTERNATIF UNTUK KECUTKAN CYST TAK????

Sekiranya anda belum bersedia untuk melakukan pembedahan membuang cyst tersebut. Mungkin anda boleh berikhtiar menggunakan alternatif lain seperti mengamalkan pengambilan suplemen yang sihat, selamat dan berkesan seperti Set Cyst Shaklee. Antara suplemen semulajadi yang mempunyai kandungi antioksida yang tinggi dalam Set Cyst Shaklee adalah:

 

Vivix
====
Membantu membaiki sel-sel dan otot yang rosak sehingga tahap DNA. Mengandungi tahap antioksidan dan resveraterol yang tinggi. Membantu membantutkan sel kanser dan membantu mengecutkan cyst. Membantu mempercepatkan penyembuhan luka.

 

Vitamin E
=======
Membantu menghalang cyst daripada berulang. Membantu menghasilkan sel baru yang sihat dan normal. Bersifat antioksidan yang tinggi bagi mengurangkan serangan jantung. Membantu mempercepatkan penyembuhan luka.

 

Vitamin C
========
Membantu mempercepatkan penyembuhan cyst. Membantu meningkatkan sitem imun badan melawan penyakit. Membantu memusnahkan sel tidak normal.

 

Carotomax
==========
Kaya dengan 6 jenis karatenoid yang membantu memberikan perlindungan antioksidan yang kuat. Kandungan zeaxanthin, lycopene dan beta carotene yang terkandung di dalamnya membantu untuk mencegah kanser ovari, payudara, usus dan prostat. Membantu mempercepatkan penyembuhan luka dan meningkatkan sistem imun tubuh bagi melawat penyakit.

 

Ada ovarian cyst yang benign, tapi ada yang bahaya dan boleh menyebabkan kanser. Atasinya segera dengan cara alternatif untuk mengecutkan cyst.

 

Untuk menempah dan konsultansi berkaitan produk, anda boleh membeli dan menghubungi saya dengan beberapa cara di bawah ini.

 

FB : IdAyu Irdina
FB Page : Idayu Irdina
IG : @idayu_irdina
No.HP : +6013-9189500

Beli secara online di sini

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

Pulmonary Embolisme Pembunuh Senyap Ketika Berpantang

Dalam 100 kematian ibu berpantang di Malaysia, 60 daripadanya adalah disebabkan oleh pulmonary embolisme. Lebih mengerikan lagi, kadar kematian orang Melayu disebabkan oleh pulmonary embolisme adalah lebih tinggi berbanding kaum lain dan juga wanita di Eropah. Suami isteri patut tahu akan hal ini kerana pulmonary embolisme pembunuh senyap ketika berpantang.

 

Akhir-akhir ini kerap pula kita terbaca kisah isteri meninggal dunia ketika berpantang sendiri di rumah. Bukan kata tidak boleh untuk isteri berpantang sendirian. Tapi, seeloknya ada orang menemani isteri sewaktu tempoh berpantang, sedangkan suami pergi kerja. Ada orang yang bantu isteri buat kerja rumah, jaga bayi yang baru dilahirkan, jadi isteri boleh rehat sepenuhnya sewaktu 40 hari tempoh berpantang.

 

APAKAH PULMONARY EMBOLISME???

 

Pulmonary embolisme berlaku apabila terdapat penyumbatan (blockage) darah beku di pembuluh darah (arteri) ke paru-paru secara tiba-tiba. Sekiranya darah beku yang tersumbat itu kecil, mungkin boleh di selamatkan. Namun, jika darah beku itu besar dan ia boleh menghentikan darah mengalir ke paru-paru. Hal ini boleh menyebabkan kehilangan nyawa sekiranya lambat dirawat.

 

SIAPAKAH YANG BERISIKO MENDAPAT PULMONARY EMBOLISME????

 

1- Wanita hamil dan berpantang. Pulmonary embolisme boleh menyebabkan kematian semasa mengandung dan juga dalam tempoh 6 minggu selepas bersalin. Wanita hamil mempunyai kepekatan darah yang lebih tinggi berbanding biasa dan risiko untuk mendapat pulomonary embolisme ini lebih tinggi sekiranya anda:

– berumur lebih 35 tahun
– mempunyai anak lebih daripada 2 orang
– bersalin secara ceaseran
– lumpuh dan tidak boleh bergerak melebihi 3 hari
– berat melebihi 80kg atau BMI 30kg/m²
– menaiki penerbangan jarak jauh melebihi 4jam
– dehidrasi
– pernah mengalami penyakit darah beku atau mengalaminya semasa mengandung terdahulu
– tumpah darah semasa bersalin (melebihi 1liter)
– mengandung kembar.

 

2- Terlalu lama terlantar sakit tanpa bergerak :, atau terlalu lama duduk di dalam penerbangan ataupun di dalam kereta.

 

3- Selepas menjalani pembedahan melibatkan bahagian kaki, punggung, perut atau otak.

 

4- Pesakit kanser, kegagalan fungsi jantung, strok dan beberapa jenis jangkitan kuman.

 

5- Wanita yang nengamalkan pengambilan pil perancang dan terapi hormon.

 

6- Mereka yang merokok.

 

Warga emas yang berumur 70 tahun ke atas dan mereka yang obesiti juga berisiko tinggi mendapat pulmonary embolisme.

 

APAKAH SIMPTOM-SIMPTOM PULMONARY EMBOLISME????

 

Seandainya isteri anda mengalami simptom-simptom seperti di bawah ini, segeralah bawa mereka berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan rawatan sebelum terlambat.

1- Sesak nafas secara tiba-tiba.

2- Rasa sakit dada ketika batuk atau menarik nafas dalam-dalam.

3- Batuk berkahak yang berwarna seakan merah jambu.

4- Kaki kembang (biasanya terjadi pada sebelah kaki sahaja).

Namun, pulmonary embolisme boleh menyebabkan beberapa simptom lain seperti rasa penat, pening kepala, pengsan, berpeluh berlebihan, jantung berdegup laju atau kadar denyutan jantung tidak teratur.

 

 

Jika simptom-simpton ini terjadi, segeralah mendapatkan rawatan sewajarnya. Kerana ia mungkin akan mengakibatkan kematian sekiranya lambat dirawat.

 

APAKAH YANG MENYEBABKAN PULMONARY EMBOLISME TERJADI???

 

Dalam kebanyakkan kes, pulmonary embolisme berlaku apabila darah beku di kaki pecah dan bergerak ke paru-paru. Darah beku di vena berdekatan kulit tidak menjadi masalah. Akan tetapi, pembekuan darah dalam urat (deep vein tombrosis) boleh menyebabkan pulmonary embolisme. Sekurang-kurangnya 300,000 orang setiap tahun mengalami pulmonary embolisme.

 

 

KENAPA IBU HAMIL DAN BERPANTANG LEBIH BERISIKO MENDAPAT PULMONARY EMBOLISME????

 

Ok, memula sekali para ibu hamil kena tahu bahawa kepekatan darah di dalam salur darah mereka adalah lebih tinggi berbanding biasa. Ini kerana, hormon ibu hamil akan meransang badan menghasilkan lebih banyak protein untuk memekatkan darah.

 

Kenapa jadi macam itu???

 

Tujuan memekatkan darah itu adalah bagi melindungi ibu hamil daripada berlaku tumpah darah berlebihan semasa bersalin kelak.

 

Kepekatan darah ini merupakan faktor utama ibu hamil mengalami pembekuan darah 6 kali lebih tinggi berbanding wanita biasa. Juga, kepekatan darah ini masih ditahap tinggi selepas 6 minggu selepas melahirkan bayi.

 

Jom tonton video ini untuk kita lebih faham tentang bagaimana pulmonary embolisme terjadi.

 

BAGAIMANA CARA MENGELAKKAN PULMONARY EMBOLISME????

 

1- Obesiti merupakan salah satu faktor pulmonary embolisme. Jadi, amalkan gaya hidup yang sihat sewaktu mengandung dan cuba turunkan atau jaga kenaikan berat badan semasa berpantang.

2- Amalkan bersenam 20-30minit setiap hari semasa hamil.

3- Berhenti merokok.

4- Elakkan pembedahan ceaseran section jika tidak memerlukan. Namun, sekiranya perlu dilakukan, doktor akan suntik ubat pencair darah setiap hari selama 7 hari sebelum pembedahan dilakukan untuk mengelakkan pulmonary embolisme.

5- Minum air secukupnya semasa di dalam pantang terutama ibu yang menyusukan bayi (3liter sehari / 12-13 gelas air sehari).

6- Berjalan-jalan dengan perlahan selepas bersalin dan di dalam pantang bagi mengelakkan pembekuan darah.

7- Amalkan pengambilan pemakanan yang sihat sewaktu berpantang.

 

 

Jika isteri minta dibelai, dipeluk dan dicium, tunaikanlah permintaannya. Dia minta semua itu bukan sebab mengada-ada. Tapi, sekiranya dia sudah ‘pergi’ nanti, semua itu adalah kenangan. Jagalah isteri sebaik mungkin ketika mereka berpantang. Ini kerana Pulmonary embolisme memang wujud dan ia boleh menjadi pembunuh senyap ketika berpantang.

 

 

 

Ibu hamil dan berpantang yang sibuk menguruskan hal anak-anak dan rumah tangga sememangnya memerlukan tenaga dan nutrisi yang lengkap di dalam badan. Set kehamilan dan set berpantang Shaklee sangat membantu mengatasi masalah keletihan dan membantu melengkapkan nutrisi yang diperlukan setiap hari oleh tubuh ibu hamil dan berpantang.

 

 

Ribuan ibu hamil dan berpantang di seluruh negara telah mengamalkannya dan mereka sangat berpuas hati dan teruja dengan keberkesanannya. Sayangi diri anda, hadiahkan suplemen yang terbaik buat diri anda. Suami yang nak beri kejutan kepada isteri, boleh hubungi saya untuk dapatkan produk tersebut.

 

Namun, untuk sembuhkan luka bersalin ceaseran atau normal dengan cepat, suka saya cadangkan ibu berpantang mengamalkan vivix Shaklee. Ia dapat membantu memulihkan tenaga dengan cepat dan membantu memperbaiki sel-sel serta otot-otot yang rosak dengan cepat. Sangat bagus untuk pulihkan sistem dalaman wanita yang baru lepas bersalin.

Untuk menempah dan konsultansi berkaitan produk, anda boleh membeli dan menghubungi saya dengan beberapa cara di bawah ini.

FB : IdAyu Irdina
FB Page : Idayu Irdina
IG : @idayu_irdina
No.HP : +6013-9189500

 

Continue Reading

Tutorial make-up simple dan peralatan asas yang diperlukan

Sekarang ramai orang perempuan yang teruja sangat tengok tutorial make-up kat youtube kan??Tak kira lapisan umur, daripada sekolah rendah, remaja sampai lah mak-mak kita kat rumah itu pun suka tengok cara orang make-up kan?? Semua orang teringin untuk nampak cantik dan bergaya sekarang ni kan. Bagi yang baru nak berjinak-jinak calit mekap kat muka ni, tahu ke apa peralatan asas yang perlu ada untuk mekap?? Jom kita tengok tutorial mekap simple dan peralatan asas yang diperlukan.

Sebelum kita mula nak tatarias wajah, kita kena sediakan terlebih dahulu barang-barang asas yang diperlukan. Di sini saya kongsikan juga sedikit tips untuk menggunakan barang-barang asas mekap.

 

Alat keperluan asas untuk solekan

 

1.Concealer
Pilih concealer jenis berkrim yang boleh sorokkan lingkaran gelap bawah mata dan menutup cela di wajah.

 

2. Foundation / bedak asas
Kita tidak perlu mencalit foundation ke seluruh muka, hanya calit di kawasan yang mempunyai warna dan tona yang tidak sekata pada wajah. Sekiranya wajah kita tidak mempunyai masalah, kita boleh menggunakan ‘tinted moisturiser’ sahaja.

 

3. Blusher / pemerah pipi
Pilih warna yang lebih hangat bagi menyerlahkan kecomelan pipi gebu kita itu.

4. Translucant powder
Apa yang best pasal translucant powder ni, ia jenis bedak serbuk yang sangat ringan, mudah disapu menggunakan berus, mudah rata dan kawalan berkilat. Maksudnya, wajah kita nampak cantik dan tidak berkilat apabila memakainya.

 

5. Maskara
Tak lengkap rasanya tatarias bahagian mata tanpa maskara. Pilih warna hitam atau coklat gelap bagi mereka yang tidak memiliki bulu mata yang lebat.

 

6. Neutral eye shadow / pembayang mata warna nuetral
Warna beige atau taupe kebiasaannya disapukan di seluruh kelopak mata sebagai pencerah.

7. Pembayang mata
Bagi mekap yang simple dan neutral, warna coklat abu-abu dan kelabu arang menjadi pilihan. Sapukan di bahagian bawah kelopak mata dan juga di bawah tulang berhampiran mata untuk menampakkan kedalaman. Bagi mereka yang suka nampak sweet, boleh gunakan warna pink lembut.

 

8. Eye liner
Eye liner ni tujuan pemakaian adalah untuk menutup ‘gap’ bulu mata palsu dan jugak untuk menyerlahkan lagi mata kita untuk tampak lebih menarik. Gunakan eye liner warna hitam atau coklat gelap, gariskan nipis sahaja di atas kelopak mata.

 

9. Gincu/lipstick
Gincu bibir boleh dipilih mengikut citarasa anda. Namun, warna gincu yang tengah ‘in’ trend sekarang ni terdiri daripada warna-warna neutral dan lembut. Kita boleh jugak memakai lip gloss jika kita suka nampak bibir berkilat.

Ok, sekarang kita sudah tahu serba sedikit alat solek yang kita perlukan. Bagaimana pula dengan berus?? Berus mekap merupakan peralatan penting bagi memastikan solekan kita kelihatan cantik dan kemas.

 

Berus mekap

 

1. Fluffy powder brush
Berus ini bersaiz besar, bulat dan lembut bulunya. Digunakan untuk menyapu bedak serbuk pada seluruh muka di akhir mekap.

2. Blush brush
Bersaiz lebih kecil dan sesuai untuk menyapu dan mengadun pemerah pipi di sekitar pipi dan tulangnya.

3. Eye shadow brush
Satu berus yang cukup untuk menyapu pembayang mata dengan satu sapuan.

4. Crease brush
Bersaiz kecil dan bulat, digunakan di bawah lipatan untuk menambah kesan lebih gelap dan dramatik.

5. Eye liner brush
Kecil, tirus sedikit dan rata, digunakan untuk membuat garisan pada mata atau untuk menyapu sedikit serbuk kening bagi mereka yang memiliki kening nipis.

6. Tweezer
Digunakan untuk mencabut helaian bulu kening yang tumbuh berselerak dan nampak tidak kemas. Namun, perbuatan ini haram dilakukan bagi wanita muslim. Ianya bertentangan dengan tuntutan syariat Islam.

 

Yeayyy!!!!Dah tahu dah apa yang nak dibeli lepas ni. Jom kita cuci mata tengok tutorial mekap yang simple tapi tetap nampak cantik dan manis apabila dipandang.

 

 

Bagi seorang perempuan yang suka bermekap, kita juga harus tahu mencuci mekap dengan sebersihnya bagi mengelakkan wajah kita bermasalah. Apabila kita tidak mencuci mekap dengan bersih, ia akan menyebabkan liang pori tersumbat yang boleh menyebabkan jerawat tumbuh.

 

Oleh itu, untuk menjaga kejelitaan semulajadi wajah kita. Kita harus mengamalkan vitamin C dan E. Barulah mekap kita nampak cantik dan tidak terlalu tebal, sebab kulit wajah kita sudah semulajadi cantik.

 

Vitamin C
=========
Membantu menganjalkan kulit, antioksidan, meningkatkan sistem imun badan, mengecutkan jerawat, mencerahkan kulit.

 

Vitamin E
=========
Membantu mengekalkan kecantikan kulit, melembabkan kulit dan memudarkan parut jerawat

 

Untuk menempah dan konsultansi berkaitan produk, anda boleh membeli dan menghubungi saya dengan beberapa cara di bawah ini.

FB : IdAyu Irdina
FB Page : Idayu Irdina
IG : @idayu_irdina
No.HP : +6013-9189500

 

Beli secara online di sini

 

Lokasi COD
==========
Jeli – Rantau Panjang – Tanah Merah – Machang – Pasir Mas – Salor – Pasir Pekan – Pasir Hor – Wakaf Bharu – Kubang Kerian – Kota Bharu – Pengkalan Chepa – Ketereh dan kawasan berdekatan.

USM – Batu Uban – Bayan Baru – Bayan Lepas – Queensbay Mall – Bukit Jelutong – Sg. Dua – Sg. Ara – Relau – Teluk Kumbar – Balik Pulau – Jelutong – Georgetown – Perak Road – Burma Road – Tanjong Bungah – Tanjong Tokong – Batu Feringhi dan kawasan berdekatan.

Continue Reading

Makan durian semasa mengandung ketahui pro dan kontra untuk mengelakkan keguguran

DURIAAAANNNN….yummmehh!!!tapiii…tengah mengandung ni..boleh ke makan durian?? Makan durian semasa mengandung ketahui pro dan kontra untuk mengelakkan keguguran. Encik suami pun harus tahu tentang hal ini. Kata sayang bini kan?

 

 

 

Sebenarnya, masih ramai lagi orang di Asia Tengara khususnya kaum Melayu dan Cina tidak membenarkan ibu mengandung memakan durian. Ini kerana ia dianggap terlalu “panas” untuk dimakan ketika hamil. Namun, ada juga ibu mengandung yang selamba je makan durian tanpa peduli tentang akibatnya. Tapi, ada ke kajian saintifik yang menunjukkan ibu hamil tak boleh makan durian???

 

Sehingga ke hari ini tiada lagi kajian saintifik yang menunjukkan bahawa ibu hamil tidak boleh makan durian dan juga sebaliknya. Namun, bagi ibu hamil yang mempunyai masalah diabetes seeloknya elakkan makan durian. Durian berada dalam kumpulan makanan yang mengandungi paras glisemia yang tinggi. Selain itu, ia juga mempunyai kandungan gula yang agak tinggi. Sebab itulah ibu hamil tidak digalakkan makan durian.

 

 

Dalam sehari, ibu hamil disarankan makan hanya 2 ulas durian bersaiz sederhana. 2 ulas durian bersaiz sederhana mengandungi 60 kalori. Durian jugak mengandungi karbohidrat. Ibu hamil dinasihatkan berhati-hati ketika makan durian, jika terdapat tanda atau rasa tak elok pada badan dan kandungan, segeralah berjumpa doktor.

 

Antara sebab-sebab lain yang orang dulu-dulu tidak menggalakkan ibu mengandung makan durian adalah:

1. Kelahiran bayi pramatang
2. Keguguran
3. Kontraksi awal
4. Kecacatan pada janin
5. Mengalami diabetes, hipertensi, kolesterol, preeklamsia
6. Janin mengalami pertambahan berat badan
7. Janin kekurangan oksigen dan darah

 

 

Rasa risau juga bila ketahui risiko yang bakal terjadi sekiranya makan durian. Tapi rasa mengidam sangat nak makan durian. Macam mana nak buat ni????

 

Bertenang….jom kita baca pula tentang tips yang perlu kita perlu lakukan sekiranya makan durian.

 

1. Sekadar merasa
Mentang-mentanglah suami bagi green light, siap tolong beli lagi durian untuk ister kesayangannya. Janganlah dimakan sampai berbiji-biji. Cukup sekadar 2-4ulas sahaja, buat merasa saja. Tapi kalau makan 1 ulas pun rasa tak sedap badan, seeloknya berhenti makan dan pantau pergerakan bayi dalam kandungan.

 

2. Jangan terlalu kerap
Sekarang ni berlambak orang jual durian sepanjang jalan yang kita lalui setiap hari itu kan? Tahanlah nafas dan nafsu. Ibu hamil tidak digalakkan makan durian setiap hari walaupun dalam kuantiti yang sedikit. Jarang-jarang tak mengapa. Mungkin kita boleh makan durian hanya 2 kali seminggu saja.

 

 

3. Perbanyakkan minum air putih
Elakkan minuman berkafein selepas makan durian bagi mengelakkan hipertensi di kalanan ibu hamil. Seeloknya perbanyakkan minum air putih untuk menyejukkan badan.

Ada juga petua, isikan rongga kulit durian dengan air putih lalu diminum. Ini bertujuan untuk meneutralkan bau mulut akibat makan durian dan juga mengelakkan rasa pening.

 

4. Hindari makanan berkolesterol tinggi
Selepas makan durian, jangan pula makan daging atau makan makanan yang berkolesterol tinggi. Amat tidak bagus untuk kesihatan ibu hamil dan ianya bertujuan untuk mengelakkan obesiti ketika mengandung.

 

 

Ok…sekarang ibu hamil dan bakal ayah semua dah tahukan pro dan kontranya makan duriankan? Jadi, buatlah pertimbangan sebaiknya untuk kesihatan ibu dan anak dalam kandungan. Untuk memastikan ibu hamil mendapat keperluan nutrisi yang cukup, mereka haruslah menjaga pemakanan dan juga membuat senaman ibu mengandung.

 

Jika ibu hamil selalu rasa tidak larat, letih, morning sickness yang teruk atau tiada selera makan. Boleh saja mengamalkan set ibu hamil ini untuk membantu mencukupi nutrisi yang ibu hamil perlukan. Bakal ayah boleh hadiahkan set ibu hamil ini sebagai kejutan buat si isteri yang telah bersusah payah menjaga kandungannya.

 

set ibu hamil shaklee

Beli secara online di sini

Untuk menempah dan konsultansi berkaitan produk, anda boleh membeli dan menghubungi saya dengan beberapa cara di bawah ini.

FB : IdAyu Irdina
FB Page : Idayu Irdina
IG : @idayu_irdina
No.HP : +6013-9189500

Daftar ahli secara online di sini

Lokasi COD
==========
Jeli – Rantau Panjang – Tanah Merah – Machang – Pasir Mas – Salor – Pasir Pekan – Pasir Hor – Wakaf Bharu – Kubang Kerian – Kota Bharu – Pengkalan Chepa – Ketereh dan kawasan berdekatan.

USM – Batu Uban – Bayan Baru – Bayan Lepas – Queensbay Mall – Bukit Jelutong – Sg. Dua – Sg. Ara – Relau – Teluk Kumbar – Balik Pulau – Jelutong – Georgetown – Perak Road – Burma Road – Tanjong Bungah – Tanjong Tokong – Batu Feringhi dan kawasan berdekatan.

Continue Reading

Cara mengatasi sembelit ketika hamil secara sihat dan semulajadi

Menjadi seorang ibu adalah momen yang paling manis bagi seorang wanita. Terutamanya bagi mereka yang baru kali pertama akan bergelar seorang ibu. Namun, jika setiap kali ingin melepaskan ‘hajat besar’, ianya sangat sukar. Bakal ibu terpaksa bertinggung lama dalam tandas dengan perut yang memboyot dan memulas tetapi ‘hajat besar’nya tidak lawas dan memeritkan. Ia pasti merupakan pengalaman yang menyeksakan. Sembelit sememangnya perkara lazim dikalangan ibu hamil, jom kita ketahui cara mengatasi sembelit ketika hamil secara sihat dan semulajadi.

 

 

Sembelit berlaku apabila kita mengalami kesukaran untuk membuang air besar, najis menjadi kering kerana makanan yang dimakan melalui usus besar dengan sangat perlahan. Kebiasaanya kita mengalami sembelit dari masa ke semasa, namun dengan sedikit perubahan gaya hidup dan amalan pemakanan yang lebih sihat mampu membantu mengurangkan sembelit dan mencegahnya daripada berulang.

 

 

Kebiasaannya, sembelit berlaku apabila kita kurang mengambil makanan berserat dan juga air dalam diet seharian kita. Antara makanan yang kaya dengan serat adalah bijian, sayuran dan buah-buahan. Serat yang bersifat larut air akan membantu melembutkan najis. Manakala serat yang tidak larut air akan terus melalui usus besar tanpa berubah bentuk dan mengakibatkan najis terkumpul, hal ini akan meransang pengecutan usus.

 

Punca Sembelit

Namun, bukan itu sahaja faktor yang menyebabkan sembelit. Terdapat beberapa faktor lain juga seperti:

1- Kurang bersenam
2- Umur lanjut
3- Gangguan otot
4- Struktur yang tidak normal
5- Gangguan usus
6- Gangguan neurogenik
7- Pemakanan yang tidak sihat

Disamping itu, sembelit juga mungkin disebabkan oleh pengambilan suplemen zat besi dan beberapa jenis ubat penenang atau ubatan yang lain. Sembelit juga kerap berlaku ketika hamil. Tahap kalsium yang tinggi dan tahap hormon tiroid yang rendah merupakan dua jenis gangguan metabolik yang boleh menyebabkan sembelit.

 

 

Bahaya Sembelit

Bahayanya sembelit, ia boleh mengakibatkan gangguan usus yang teruk sehingga menyebabkan kanser usus. Antara penyakit lain yang akan kita hidapi sekiranya kerap mengalami sembelit adalah:

– apendiks
– mulut berbau
– badan berbau
– kemurungan
– keletihan
– sakit kepala
– hemorrhoids
– hernia
– senak
– insomnia
– masalah berat badan

Pergerakan usus biasa adalah mekanisme penting bagi membuang toksin dari badan. Kolon bertindak sebagai tangki induk untuk bahan buangan. Antigen dan toksin daripada bakteria usus dan zarah yang tidak dicerna mungkin memainkan peranan dalam perkembangan diabetes mellitus, meningitis, myasthenia gravis, penyakit tiroid, gas kronik dan kembung, migrain, keletihan dan juga ulcerative colitis.

 

Video ini merupakan perkongsian seorang ibu yang pernah mengalami masalah buasir yang teruk semasa beliau hamil. Jom ketahui bagaimana cara dia mengatasi masalah tersebut.

 

 

Terdapat beberapa cara yang kita boleh lakukan untuk melancarkan sistem pembuangan serta mencegah sembelit.

 

Makanan tinggi serat
==================

Makanan berserat tinggi yang larut air dapat membantu mengelakkan sembelit. Contohnya barli, kekacang, oat, epal, aprikot, pisang, blackberries, blueberries, cranberries, anggur, prun dan pic.

Elakkan makanan berserat yang tidak larut air seperti bijirin, biji, gandum penuh, wheat bran dan kulit buah-buahan dan sayuran.

 

Minum lebih banyak air
====================

Baik, hal ini penting jika kita mengambil serat dalam pemakanan seharian kita. Sekurang-kurangnya kita harus minum 8 gelas air setiap hari samada kita dahaga atau tidak. Semakin meningkat usia kita akan semakin kurang dahaga.

 

Makanan yang tinggi pectin
========================

Amalkan makan banyak makanan yang tinggi pectin seperti epal, lobak merah, bit, pisang, kobis, buahan sitrus, kekacang kering dan okra. Pectin juga boleh didapati di dalam pemakanan tambahan.

 

Elakkan makanan yang meransang rembesan membran mukus seperti produk tenusu, berlemak dan makanan pedas. Perlu dielakkan juga makanan yang bergoreng.

 

Suplemen yang terbukti selamat dan berkesan untuk membantu mengatasi masalah sembelit ketika hamil

Pengambilan suplemen ketika hamil adalah sangat disarankan dan digalakkan bagi mencukupi keperluan nutrisi dalam badan kita. Ibu hamil memerlukan lebih nutrisi berbanding biasa. Bagi mengatasi masalah buasir/sembelit ketika hamil, seeloknya ibu hamil mengamalkan set kehamilan Shaklee. Selain membantu melawaskan pembuangan, ia juga membantu ibu hamil untuk jadi lebih sihat dan bertenaga.

 

Tempah secara online di sini

Untuk menempah dan konsultansi berkaitan produk, anda boleh membeli dan menghubungi saya dengan beberapa cara di bawah ini.

FB : IdAyu Irdina
FB Page : Idayu Irdina
IG : @idayu_irdina
No.HP : +6013-9189500

Untuk mendapatkan harga yang lebih istimewa dan lebih diskaun, jom daftar sebagai ahli di sini.

Lokasi COD
==========
Jeli – Rantau Panjang – Tanah Merah – Machang – Pasir Mas – Salor – Pasir Pekan – Pasir Hor – Wakaf Bharu – Kubang Kerian – Kota Bharu – Pengkalan Chepa – Ketereh dan kawasan berdekatan.

USM – Batu Uban – Bayan Baru – Bayan Lepas – Queensbay Mall – Bukit Jelutong – Sg. Dua – Sg. Ara – Relau – Teluk Kumbar – Balik Pulau – Jelutong – Georgetown – Perak Road – Burma Road – Tanjong Bungah – Tanjong Tokong – Batu Feringhi dan kawasan berdekatan.

Continue Reading

Bisnes online usaha sampingan untuk jadi kaya

Ramai orang sekarang ini berniaga secara atas talian. Boleh dikatakan hampir separuh daripada kawan-kawan yang kita kenal buat bisnes online. Walaupun mereka sudah mempunyai kerjaya yang bagus. Kata mereka, bisnes online usaha sampingan untuk jadi kaya. Betul ke????

 

 

Tidak mustahil bukan??Irfan Khairi telah buktikan dia boleh jadi jutawan muda dengan hanya online bisnes sahaja. Ramai lagi yang telah berjaya melebarkan sayap mereka dalam online bisnes ini. Contohnya Vivy Yusoff, pemilik Fashion Valet dan Duck. Mereka ni memang sangat berminat dalam dunia perniagaan. Apabila kita lakukan sesuat yang memang kita suka, Insya Allah kejayaan bakal milik kita.

 

 

Namun begitu, ramai juga yang terjebak dengan bisnes MLM haram jadah. Di mana kita perlu laburkan modal puluhan ribu ringgit, dan terpaksa jual barang yang belum tentu lagi habis terjual dalam masa sebulan. Lagi menyakitkan hati, apabila upline kita cuma goyang kaki tak buat apa-apa tapi duit bonus tetap masyyyuuukkkk hasil kerja para downline dia. Sangat tidak adil bukan???

 

 

Alhamdulillah saya dijodohkan dengan bisnes online yang sangat-sangat membantu meningkatkan ekonomi keluarga saya. Sejak serious dan fokus dalam perniagaan ini, saya dapat merasa duit bonus 4 angka setiap bulan. Mungkin nilainya kecil bagi anda, tetapi nilainya sangat besar bagi saya seorang suri rumah. Saya tidak perlu untuk bersusah payah menjaja dari rumah ke rumah sebab semua urus niaga dilakukan secara atas talian. Kecuali jika saya menyediakan servis penghantaran sendiri.

 

 

Saya bermula daripada kosong tentang bisnes online ini, nasib baik kami mempunyai ‘support group’ yang sangat membantu. Sedaya upaya mereka memberikan ilmu demi membantu saya maju dalam bisnes ini. Setiap hari akan ada sesi perbincangan dengan upline yang pelbagai peringkat. Sikit pun tidak lokek ilmu, apa yang perlu kita lakukan untuk berjaya dalam bisnes ini adalah, buat apa yang upline kita telah buat. Sebab dia hanya akan ajar kita buat perkara yang mendatangkan hasil untuk kita.

 

Jom kita lihat macam mana caranya brader Faiz ni keluar daripada masalah hutang yang ditanggungnya selepas join MLM haram jadah dulu.

 

 

Lagi pula, semua proses pembelian dilakukan secara online termasuklah pengeposan produk kepada pelanggan. Semuanya diuruskan oleh pihak syarikat. Kita cuma perlu cari pelanggan sahaja, tanpa perlu keluar rumah pun. Banyak medium di media sosial yang kita boleh guna untuk tujuan promosi. Kami mengada kelas online khas untuk membantu ahli baru untuk majukan bisnes mereka.

 

 

Apa yang best sangat bisnes online yang saya ceburi???

 

1- Semua urus niaga boleh dilakukan secara atas talian. Namun sekiranya tempat tinggal kita berada dekat dengan cawangan Shaklee, kita boleh membeli produk di sana.

 

2- Pengeposan dilakukan oleh pihak syarikat menggunakan khidmat syarikat penghantaran Gdex dan City Link.

 

3- Saya merupakan seorang ‘leader’ yang masih lagi aktif melakukan bisnes ini dan mempunyai ‘support group’ yang sangat membantu dalam usaha memajukan diri dalam bisnes.

 

 

4- Terdapat pelbagai hadiah yang disediakan setiap kali kita dapat sempurnakan cabaran yang dianjurkan. Paling cikai pun dapat vitamin-vitamin biasa. Tapiiiiii…paling best dapat hadiah Vivix, set kecantikan kulit, pakej percutian dan banyak lagi.

 

5- Daftar sebagai ahli dan anda layak untuk menyertai kami dalam bisnes ini secara automatik. Setiap ahli berpeluang untuk menyertai percutian taraf 6 bintang yang ditanggung sepenuhnya oleh pihak Shaklee jika memenuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan.

 

 

6- Duit bonus yang akan dikreditkan ke dalam akaun kita pada setiap bulan jika memenuhi syarat yang ditetapkan. Pada atau sebelum 15hb bonus Shaklee akan masuk ke akaun kita.

 

7- Sebagai ahli kita akan mendapat penjimatan sehingga 15-20% daripada harga produk. Bermaksud, kita juga mendapat keuntungan 15-20% hasil jualan produk kita. Alaaa…sikitnya untung…mana cukup!!! Sabar…

 

Itu hanyalah keuntungan sahaja, jika dicampur dengan duit bonus yang akan kita dapat, ia akan menjadi semakin banyak bukan???

 

 

Anda tentukan sendiri nilai bonus yang anda inginkan. Apa yang penting?? Target kena seiring dengan usaha barulah akan berjaya. Jom jadi protege saya, Insya Allah kita sama-sama bantu diri sendiri untuk jadi lebih kaya dan berjaya di samping membantu orang lain untuk jadi lebih sihat.

FB : IdAyu Irdina
FB Page : Idayu Irdina
IG : @idayu_irdina
No.HP : +6013-9189500

Daftar secara online di sini

Lokasi COD
==========
Jeli – Rantau Panjang – Tanah Merah – Machang – Pasir Mas – Salor – Pasir Pekan – Pasir Hor – Wakaf Bharu – Kubang Kerian – Kota Bharu – Pengkalan Chepa – Ketereh dan kawasan berdekatan.

USM – Batu Uban – Bayan Baru – Bayan Lepas – Queensbay Mall – Bukit Jelutong – Sg. Dua – Sg. Ara – Relau – Teluk Kumbar – Balik Pulau – Jelutong – Georgetown – Perak Road – Burma Road – Tanjong Bungah – Tanjong Tokong – Batu Feringhi dan kawasan berdekatan.

 

 

Continue Reading

Cara hilangkan parut chicken pox pada muka dengan berkesan

Chicken pox mudah sangat merebak dan berjangkit. Tambah-tambah kalau kena pada anak-anak kita, aduuuuhhhhh..kesiannya anak. Petua orang lama suruh tempek bedak sejuk di tempat yang naik bertih/chicken pox, mandi dengan rebusan air daun semambu. Supaya kurang rasa gatal dan mengelakkan parut hodoh. Tapi sekiranya anak kita terkena demam chicken pox dan parut penuh satu badan macam mana nak atasinya??

 

Cacar air / jintungan / bertih adalah nama lain bagi chicken pox mengikut dialek daerah. Ia sangat mudah merebak melalui sentuhan atau titisan cecair daripada orang yang dijangkiti. Ianya terjadi disebabkan oleh virus varicella (kumpulan virus herpes) yang sangat mudah berjangkit. Ianya boleh berlaku kepada semua peringkat umur, terutamanya kanak-kanak. Namun, mereka yang paling berisiko tinggi jika mengalami demam campak adalah ibu hamil, bayi yang baru lahir, mereka yang mempunyai ketahanan imun yang rendah dan mempunyai penyakit radang kulit.

 

Simptom chicken pox

 

Kebiasaannya penghidap chicken pox akan mengalami demam dan berbintik-bintik merah, bermula daripada bahagian kepala dan seterus merebak ke seluruh tubuh. Ruam ini biasanya tumbuh dalam jangkamasa kurang daripada 2 minggu.

 

 

Bintik merah ini akan mulai timbul dalam masa beberapa hari dan membentuk gelembung berisi air. Sekiranya gelembung ini pecah, chicken pox akan lebih cepat tersebar dan pesakit akan berasa gatal. Rasa gatal yang dialami teruk atau tidak akan tetap menyebabkan pesakit menggaru dan seterusnya meninggalkan kesan parut.

 

Penghidap juga akan berasa letih, kurang selera makan, sakit perut, batuk, sakit kepala, hidung berair dan rasa terganggu.

 

Komplikasi

 

Ibu hamil

– boleh memberi kesan kepada bayi dalam kandungan, menyebabkan bayi lahir tidak cukup berat atau cacat anggota badan. Lebih membahayakan lagi sekiranya ibu hamil mengalami demam chicken pox seminggu sebelum kelahiran. Ia boleh menjangkiti bayi dalam kandungan dan juga membahayakan nyawanya.

 

Bayi

– bayi yang baru dilahirkan berisiko tinggi untuk mengalami demam chicken pox sekiranya ibunya menghidapi chicken pox.

 

 

Lemah sistem imun

– Mereka yang memiliki sistem imun yang sangat lemah seperti penghidap HIV, leukimia dan kanser yang dalam rawatan kemoterapi.

 

Radang

– Mereka yang menghidapi penyakit keradagan kulit (inflammation eczema).

 

Jom kita lihat video Dr. Zamri Rosli yang pernah mengalami chicken pox yang teruk dari muka hingga ke seluruh badan. Dalam masa 3 minggu, parut chicken poxnya sudah pudar di seluruh badan

Jika prosedur biasa doktor akan bagi rawatan antiviral bagi mengurangkan komplikasi demam chicken pox yang teruk. Selain itu, terdapat juga beberapa langkah pencegahan yang lainnya seperti rawatan antibiotik, sapuan losyen calamine dan ubatan antihistamin untuk kurangkan kegatalan kulit.

 

 

Selain itu, kita juga perlu mengamalkan pengambilan suplemen yang sihat, selamat dan semula jadi. Antara suplemen yang bagus diamalkan adalah:

 

Nutriferon

===========

Bertindak sebagai immune booster bagi memperkuatkan sistem pertahanan badan kita melawan virus chicken pox.

 

Garlic complex

===============

Ia mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi dan berfungsi membantu membekalkan antibiotik semulajadi kepada badan kita untuk melawan virus chicken pox.

 

 

Energizing Soy Protein (ESP)

==========================

Membantu memperbaiki sel-sel kulit yang rosak menjadi parut. Membantu membina sel-sel baru bagi mempercepatkan parut hilang. Ia juga membantu memberikan tenaga.

 

Vitamin C

==========

Berfungsi membantu mempercepatkan proses penyembuhan kesan bintik-bintik merah akibat chicken pox.

 

Vitamin E

==========

Membantu menghilangkan parut chicken pox dan melembabkan kulit.

 

Herbal Blend

============

Membantu mengurangkan rasa gatal di kawasan chicken pox dan membantu menghaluskan kulit serta membantu parut chicken pox cepat hilang.

 

Apa kata pengguna???

 

 

 

 

 

 

Untuk menempah dan konsultansi berkaitan produk, anda boleh membeli dan menghubungi saya dengan beberapa cara di bawah ini.

FB : IdAyu Irdina
FB Page : Idayu Irdina
IG : @idayu_irdina
No.HP : +6013-9189500

Beli secara online di sini

Lokasi COD
==========
Jeli – Rantau Panjang – Tanah Merah – Machang – Pasir Mas – Salor – Pasir Pekan – Pasir Hor – Wakaf Bharu – Kubang Kerian – Kota Bharu – Pengkalan Chepa – Ketereh dan kawasan berdekatan.

USM – Batu Uban – Bayan Baru – Bayan Lepas – Queensbay Mall – Bukit Jelutong – Sg. Dua – Sg. Ara – Relau – Teluk Kumbar – Balik Pulau – Jelutong – Georgetown – Perak Road – Burma Road – Tanjong Bungah – Tanjong Tokong – Batu Feringhi dan kawasan berdekatan.

Continue Reading

Cara mengatasi masalah jerawat batu dan bekasnya

JERAWAT!!!!!!! Arrrgggggghhhhh….. jerawat dan wanita adalah musuh. Kalau jerawat batu yang naik di muka, ibarat macam hendak berperang gayanya. Baru naik seketul kat hidung dah bising satu dunia. Inikan pula kalau jerawat batu naik seluruh muka. Alamatnya pakai topeng lah masa keluar rumah. Hahahhaha….Ok lah, kat sini saya hendak kongsikan cara menghilangkan jerawat batu dan bekasnya dengan berkesan.

 

 

Ok, jika kita perasan, muka berjerawat ni berkait rapat dengan muka berminyak. Mereka yang mempunyai kulit sensitif berjerawat dan berminyak ini kebiasaannya di kalangan remaja sehingga berumur lewat 30-an. Betul tak?

 

Bagaimana rupa bentuk jerawat batu? Jerawat batu bersaiz lebih besar berbanding jerawat biasa dan ia bernanah di dalamnya. Teksturnya lebih keras dan rasa sangat sakit apabila dipicit. Terdapat beberapa sebab terjadinya jerawat batu, antaranya:

 

1- Faktor psikologi

Stress merupakan antara faktor utama terjadinya jerawat batu, kenapa? Sebab, apabila kita sering stress tanpa disedari ia menegangkan otot-otot di wajah kita sekaligus meningkatkan produksi kalenjar minyak. Seterusnya, pori-pori muka akan tersumbat dengan penghasilan minyak yang berlebihan ini akan munculkan jerawat batu.

 

 

 

Elakkan stress dan kawasan persekitaran yang tercemar untuk mengelakkan jerawat batu. Selain itu juga, kita kena rajin bersihkan muka dan buat masker daripada buah-buahan supaya wajah kita mendapat nutrisi yang secukupnya.

 

2- Faktor genetik

Sekiranya kita mempunyai kulit wajah yang berminyak, kemungkinan juga ahli keluarga kita turut ada yang mempunyai kulit wajah seperti kita. Sama ada ibu, kakak, abang ataupun sepupu dan juga saudara mara yang lain akan ada mempunyai kulit muka sensitif, berminyak dan berjerawat.

 

Hati-hati! Kulit muka yang berminyak merupakan ladang untuk tumbuhnya jerawat batu. Bagi mengelakkan situasi ini, seeloknya kita mengamalkan mencuci muka 2 kali sehari bagi mengurangkan minyak di muka dan mengurangkan pengambilan makanan yang bergoreng dan berminyak.

 

3- Faktor hormon

Wanita memang tak lari dengan masalah hormon tak stabil. Masalah hormon ini akan menyebabkan kalenjar di wajah kita menghasilkan minyak berlebihan. Kemudiannya akan menyebabkan pori tersumbat lalu tertonjollah jerawat batu di muka kita.

 

Bagi wanita yang sudah berkahwin, seeloknya dinasihatkan tidak mengamalkan pengambilan pil perancang kehamilan. Dikhuatiri efek daripada pengambilan pil tersebut akan menyebabkan hormon tidak stabil dan seterusnya muka kita mengalami masalah jerawat batu.

 

4- Penggunaan kosmetik yang salah

Sekarang ini terdapat lambakan produk kosmetik dari dalam dan luar negara. Produk yang dijual pada harga yang murah dan mengandungi bahan-bahan yang dikhuatiri kesannya akan memudaratkan kulit wajah kita.

 

 

Jika tersilap pilih yang mengandungi minyak akan merosakkan muka kita. Ia akan menyebabkan pori kita tersumbat. Sebolehnya kita membaca dahulu kandungan yang terdapat di dalam bahan kosmetik tersebut. Pilih yang sesuai dengan kulit muka kita.

 

Tapi, sekiranya kulit muka kita dah penuh dengan jerawat batu yang menyakitkan dan membuatkan kita kelihatan tak menarik. Apa perlu kita buat?? Kita perlu rawat ia dari dalam agar terserlah kecantikan luaran.

 

Jom kita tonton video ini, Puan Zunorain ni pernah mengalami masalah kulit muka berjerawat dan berparut. Tapi, lihatlah wajahnya sekarang, parut jerawat pun tak nampak dah. Apa dia buat??

 

 

Antara pilihan suplement yang boleh kita amalkan ialah:

Vivix
======
Mengandungi antioksidan yang tinggi, di mana ia membantu menjadikan wajah kita awet muda. Membantu mempercepatkan penyembuhan luka akibat jerawat. Ia juga membantu membaiki sel-sel kita yang rosak sehingga ke tahap sel DNA.

 

Shaklee Collagen Powder
=======================
Dihasilkan daripada sisik ikan merah laut dalam, ia bermanfaat dalam membantu menguatkan rambut dan pertumbuhan semula. Selain mengembalikan kelembapan dan keanjalan kulit. Sekaligus dapat membantu mengurangkan parut jerawat di muka serta parut di badan juga. Paling best, ia membantu kulit kita jadi awet muda.

 

Herb Lax
========
Selain fungsinya membantu detoks usus kita dan dapat membantu menurunkan berat badan kita. Ia juga sangat membantu mengatasi masalah sembelit. Masalah sembelit akan menyebabkan jerawat tumbuh di kawasan bawah muka dan berhampiran dagu.

 

Alfafa Complex
==============
Alfafa complex membantu mencuci darah, hati dan usus. Ia juga dapat membantu mengurangkan infeksi dan alahan pada kulit.

 

GLA Complex
=============
Ia membantu mencairkan sebum yang berminyak menyebabkan pori tersumbat. GLA complex juga membantu mengurangkan inflamasi pada kulit.

 

Sustained Release Vitamin C
==========================
Dengan kelebihannya membebaskan 100mg Vitamin C setiap jam, ia dapat membantu membekalkan keperluan seharian kita. Ia membantu meransang pembentukan kolagen, membaiki simptom pendarahan, meningkatkan sistem imun serta membantu mengecutkan dan menyembuhkan luka jerawat.

 

Garlic Complex
==============
Nak cantik macam artis korea makan la banyak bawang putih. Tapi sanggup ke kita kunyah mentah-mentah gitu? Garlic complex mempunyai allicin aktif, kurang berbau bawang putih dan perisa rosemary serta spearmint. Ia bertindak sebagai antibiotik semulajadi dan selamat untuk diamalkan dalam jangka masa panjang. Ia membantu detoks toksik dari badan dan mempertingkatkan pertahanan sistem imun badan.

 

Carotomax
==========
Selain membantu mengatasi masalah mata rabun, ia juga membantu mengurangkan penyakit berkaitan kulit termasuklah masalah jerawat. Ia membantu meransang enzin yang membunuh kuman dan menghalang infeksi pada kulit.

 

Vitamin E
=========
Ia mengandungi 10mg selenium semulajadi yang membantu badan kita menyerap vitamin E. 1 biji vitamin E sehari membantu melambatkan penuaan ,mengurangkan kedut, garis halus, parut jerawat dan di badan. Disamping membantu memulihkan tekstur kulit, ton muka, dada dan otot peha.

 

Energizing Soy Protein (ESP)
==========================
Mengandungi 9 jenis asid amino yang lengkap dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral. Ia membantu membina otot, kuku, rambut, darah, organ kulit dan lain-lain. Membantu meransang semula pembentukan kulit otot, agen anti-penuaan dan mengurangkan kesan parut.

 

B Complex
==========
Dikenali juga sebagai pil anti stress, stress merupakan salah satu punca tumbuhnya jerawat. B complex mengandungi 8 komponen utama vitamin B, termasuklah 100% biotin dan asid folik. Ia membantu memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia.

 

Untuk menempah dan konsultansi berkaitan produk, anda boleh membeli dan menghubungi saya dengan beberapa cara di bawah ini.

FB : IdAyu Irdina
FB Page : Idayu Irdina
IG : @idayu_irdina
No.HP : +6013-9189500

Beli secara online di sini

Lokasi COD
==========
Jeli – Rantau Panjang – Tanah Merah – Machang – Pasir Mas – Salor – Pasir Pekan – Pasir Hor – Wakaf Bharu – Kubang Kerian – Kota Bharu – Pengkalan Chepa – Ketereh dan kawasan berdekatan.

USM – Batu Uban – Bayan Baru – Bayan Lepas – Queensbay Mall – Bukit Jelutong – Sg. Dua – Sg. Ara – Relau – Teluk Kumbar – Balik Pulau – Jelutong – Georgetown – Perak Road – Burma Road – Tanjong Bungah – Tanjong Tokong – Batu Feringhi dan kawasan berdekatan.

Continue Reading

Cara buat skrub muka dan masker di rumah

Malasnya la hai nak ke spa buat facial. Mahal harga mereka setandinglah dengan kualiti servisnya kan. Kebetulan kat rumah ni ada tomato, gula putih dan ais kiub. Ok la ni daripada tak ada kan. Jom lah kita sental muka jap.

 

 

Memula, kita wap kan dahulu muka kita ni bertujuan untuk membuka pori-pori muka. Kalau tak nak wapkan pun tak mengapa. Selepas itu, kita belah dua tomato dan cicah ke dalam gula putih, gosok lah ke muka secara membulat. Selepas itu, kita cuci muka dengan air yang mengandungi ais untuk tutup balik liang pori yang telah terbuka tadi.

 

 

Apa kebaikan skrub dengan tomato dan gula???

1- Skrub tomato dan gula ni dapat membantu menanggalkan sel-sel kulit mati di muka kita yang membuatkan muka nampak kusam dan tak cantik.

2- Skrub ini membantu kulit muka rasa rileks dan sejuk. Bagus untuk tegangkan kembali kulit muka kita.

3- Kandungan lycopene yang kaya di dalam tomato membantu memperbaiki kulit, melindungi kulit daripada pancaran matahari dan mencerahkan kulit.

 

Aishhh…tetiba rasa gatal tangan pulak la nak pakai masker. Barang lain tak ada, tapiiii… serbuk ESP dan serbuk peninggalan SR vit c ni ada lagi. Kira aci la kan buat masker. Campur plain yogurt sikit dalam peti ais tu. Lepas tu, gaul sebati semua sebelum sapu ke seluruh muka.

 

 

Bangun tidur pagi esok baru cuci muka dengan Nutriwhite deep foaming cleanser. Lembuuuuuttttt je rasa kulit ni….ok lah…sekian sahaja entri ringkas kali ni…

 

Untuk menempah dan konsultansi berkaitan produk, anda boleh membeli dan menghubungi saya dengan beberapa cara di bawah ini.

FB : IdAyu Irdina
FB Page : Idayu Irdina
IG : @idayu_irdina
No.HP : +6013-9189500

Beli secara online di sini

Beli secara online di sini

atau beli kombo ESP dan SR Vit C di sini

Continue Reading