Tidur Lewat Punca Penyakit Merbahaya

“Eh, dah pukul 3 pagi…nak kena tidur lah. Esok pagi nak masuk ofis lagi. Sambung siapkan task ni esok je la”. Terlalu ramai sekarang ini yang ada masalah tidur disebabkan terlalu asyik bekerja (workaholic).

Tetapi, sedar tak kita bahawa masalah suka tidur lewat punca 3 penyakit merbahaya. Kita nampak masalah ini macam enteng je kan? Namun,ada sesetengah daripada kita terpaksa bergantung kepada pil tidur untuk tenangkan dan rehatkan diri.

Rasulullah akan menyegerakan tidur selepas solat isyak sekiranya tiada apa-apa urusan mustahak. Baginda akan bangun semula diawal pagi untuk solat tahajud atau qialmullail.

Tabiat suka tidur lewat malam akan mengundang pelbagai masalah samada di pejabat, rumah dan memberikan kesan buruk terhadap prestasi kesihatan badan kita. Akibat kerap tidur lewat, kita mungkin akan hidapi 3 jenis penyakit merbahaya ini:

Sakit Kepala Yang Kronik

Tidur lewat akan menyebabkan badan kita tidak dapat rehat yang berkualiti. Lain pula bagi mereka yang tidur awal dan bangun sepertiga malam untuk bertahajud, badan mereka akan lebih bertenaga berbanding yang tidur lewat.

Tambahan pula, apabila kita tidur lewat akan menyebabkan badan kita rasa sakit dan lemah. Kita akan mudah hilang fokus, kepala akan terasa berat, sakit atau pening. Seandainya perkara ini berlarutan, ia akan memberikan kesan buruk kepada otak kita. Paling menggerunkan kita mungkin akan menderita sakit kepala yang kronik.

Diabetes

Mereka yang suka tidur lewat malam akan berisiko untuk mendapat penyakit diabetes. Hal ini terjadi kerana, apabila kita kerap tidur lewat pada waktu malam, hormon akan rosak. Kerosakan hormon akan menyebabkan tubuh badan kita tidak dapat bertolenrasi dengan glukosa kerana jumlah insulin yang menurun.

Sistem Imun Lemah

Akibat kerap tidur lewat malam akan menyebabkan kerosakkan sel-sel darah putih. Sekaligus, menyebabkan kekebalan sistem pertahanan tubuh kita akan lemah. Di saat sistem imun badan kita lemah, kita berisiko tinggi terdedah kepada serangan radikal bebas dan penyakit yang merbahaya.

Cara Kekal Bertenaga Walaupun Terpaksa Tidur Lewat dan Bangun Awal

Bagi mereka yang terpaksa tidur lewat dan bangun awal setiap hari. Anda sangat-sangat memerlukan “energy booster” untuk memastikan anda bertenaga sepanjang hari. Tapi, paling penting adalah kesihatan anda tidak akan terganggu dengan tabiat tidur anda yang tidak menentu.

Saya pernah mencuba cara ini dan ianya sangat berkesan. Walaulun saya tidur jam 2@3pagi dan terpaksa bangun jam 5pagi. Saya dapat tidur yang sangat lena dan berkualiti. Apabila bangun jam 5pagi itu saya rasa sangat bertenaga dan bersedia untuk melakukan tugas-tugas seperti biasa.

Suplemen ini sangat membantu saya dan mereka yang mengamalkannya. Kajian selama bertahun-tahun oleh saintis antarabangsa, formula yang dipatenkan, membuktikan suplemen untuk tenaga ini betul-betul berkesan dan dapat membantu meningkatkan kesihatan badan kita.

Hubungi saya Idayu Irdina ditalian 013-9189500 untuk info lanjut dan pembelian produk.

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.