Cara mengatasi masalah jerawat batu dan bekasnya

JERAWAT!!!!!!! Arrrgggggghhhhh….. jerawat dan wanita adalah musuh. Kalau jerawat batu yang naik di muka, ibarat macam hendak berperang gayanya. Baru naik seketul kat hidung dah bising satu dunia. Inikan pula kalau jerawat batu naik seluruh muka. Alamatnya pakai topeng lah masa keluar rumah. Hahahhaha….Ok lah, kat sini saya hendak kongsikan cara menghilangkan jerawat batu dan bekasnya dengan berkesan.

 

 

Ok, jika kita perasan, muka berjerawat ni berkait rapat dengan muka berminyak. Mereka yang mempunyai kulit sensitif berjerawat dan berminyak ini kebiasaannya di kalangan remaja sehingga berumur lewat 30-an. Betul tak?

 

Bagaimana rupa bentuk jerawat batu? Jerawat batu bersaiz lebih besar berbanding jerawat biasa dan ia bernanah di dalamnya. Teksturnya lebih keras dan rasa sangat sakit apabila dipicit. Terdapat beberapa sebab terjadinya jerawat batu, antaranya:

 

1- Faktor psikologi

Stress merupakan antara faktor utama terjadinya jerawat batu, kenapa? Sebab, apabila kita sering stress tanpa disedari ia menegangkan otot-otot di wajah kita sekaligus meningkatkan produksi kalenjar minyak. Seterusnya, pori-pori muka akan tersumbat dengan penghasilan minyak yang berlebihan ini akan munculkan jerawat batu.

 

 

 

Elakkan stress dan kawasan persekitaran yang tercemar untuk mengelakkan jerawat batu. Selain itu juga, kita kena rajin bersihkan muka dan buat masker daripada buah-buahan supaya wajah kita mendapat nutrisi yang secukupnya.

 

2- Faktor genetik

Sekiranya kita mempunyai kulit wajah yang berminyak, kemungkinan juga ahli keluarga kita turut ada yang mempunyai kulit wajah seperti kita. Sama ada ibu, kakak, abang ataupun sepupu dan juga saudara mara yang lain akan ada mempunyai kulit muka sensitif, berminyak dan berjerawat.

 

Hati-hati! Kulit muka yang berminyak merupakan ladang untuk tumbuhnya jerawat batu. Bagi mengelakkan situasi ini, seeloknya kita mengamalkan mencuci muka 2 kali sehari bagi mengurangkan minyak di muka dan mengurangkan pengambilan makanan yang bergoreng dan berminyak.

 

3- Faktor hormon

Wanita memang tak lari dengan masalah hormon tak stabil. Masalah hormon ini akan menyebabkan kalenjar di wajah kita menghasilkan minyak berlebihan. Kemudiannya akan menyebabkan pori tersumbat lalu tertonjollah jerawat batu di muka kita.

 

Bagi wanita yang sudah berkahwin, seeloknya dinasihatkan tidak mengamalkan pengambilan pil perancang kehamilan. Dikhuatiri efek daripada pengambilan pil tersebut akan menyebabkan hormon tidak stabil dan seterusnya muka kita mengalami masalah jerawat batu.

 

4- Penggunaan kosmetik yang salah

Sekarang ini terdapat lambakan produk kosmetik dari dalam dan luar negara. Produk yang dijual pada harga yang murah dan mengandungi bahan-bahan yang dikhuatiri kesannya akan memudaratkan kulit wajah kita.

 

 

Jika tersilap pilih yang mengandungi minyak akan merosakkan muka kita. Ia akan menyebabkan pori kita tersumbat. Sebolehnya kita membaca dahulu kandungan yang terdapat di dalam bahan kosmetik tersebut. Pilih yang sesuai dengan kulit muka kita.

 

Tapi, sekiranya kulit muka kita dah penuh dengan jerawat batu yang menyakitkan dan membuatkan kita kelihatan tak menarik. Apa perlu kita buat?? Kita perlu rawat ia dari dalam agar terserlah kecantikan luaran.

 

Jom kita tonton video ini, Puan Zunorain ni pernah mengalami masalah kulit muka berjerawat dan berparut. Tapi, lihatlah wajahnya sekarang, parut jerawat pun tak nampak dah. Apa dia buat??

 

 

Antara pilihan suplement yang boleh kita amalkan ialah:

Vivix
======
Mengandungi antioksidan yang tinggi, di mana ia membantu menjadikan wajah kita awet muda. Membantu mempercepatkan penyembuhan luka akibat jerawat. Ia juga membantu membaiki sel-sel kita yang rosak sehingga ke tahap sel DNA.

 

Shaklee Collagen Powder
=======================
Dihasilkan daripada sisik ikan merah laut dalam, ia bermanfaat dalam membantu menguatkan rambut dan pertumbuhan semula. Selain mengembalikan kelembapan dan keanjalan kulit. Sekaligus dapat membantu mengurangkan parut jerawat di muka serta parut di badan juga. Paling best, ia membantu kulit kita jadi awet muda.

 

Herb Lax
========
Selain fungsinya membantu detoks usus kita dan dapat membantu menurunkan berat badan kita. Ia juga sangat membantu mengatasi masalah sembelit. Masalah sembelit akan menyebabkan jerawat tumbuh di kawasan bawah muka dan berhampiran dagu.

 

Alfafa Complex
==============
Alfafa complex membantu mencuci darah, hati dan usus. Ia juga dapat membantu mengurangkan infeksi dan alahan pada kulit.

 

GLA Complex
=============
Ia membantu mencairkan sebum yang berminyak menyebabkan pori tersumbat. GLA complex juga membantu mengurangkan inflamasi pada kulit.

 

Sustained Release Vitamin C
==========================
Dengan kelebihannya membebaskan 100mg Vitamin C setiap jam, ia dapat membantu membekalkan keperluan seharian kita. Ia membantu meransang pembentukan kolagen, membaiki simptom pendarahan, meningkatkan sistem imun serta membantu mengecutkan dan menyembuhkan luka jerawat.

 

Garlic Complex
==============
Nak cantik macam artis korea makan la banyak bawang putih. Tapi sanggup ke kita kunyah mentah-mentah gitu? Garlic complex mempunyai allicin aktif, kurang berbau bawang putih dan perisa rosemary serta spearmint. Ia bertindak sebagai antibiotik semulajadi dan selamat untuk diamalkan dalam jangka masa panjang. Ia membantu detoks toksik dari badan dan mempertingkatkan pertahanan sistem imun badan.

 

Carotomax
==========
Selain membantu mengatasi masalah mata rabun, ia juga membantu mengurangkan penyakit berkaitan kulit termasuklah masalah jerawat. Ia membantu meransang enzin yang membunuh kuman dan menghalang infeksi pada kulit.

 

Vitamin E
=========
Ia mengandungi 10mg selenium semulajadi yang membantu badan kita menyerap vitamin E. 1 biji vitamin E sehari membantu melambatkan penuaan ,mengurangkan kedut, garis halus, parut jerawat dan di badan. Disamping membantu memulihkan tekstur kulit, ton muka, dada dan otot peha.

 

Energizing Soy Protein (ESP)
==========================
Mengandungi 9 jenis asid amino yang lengkap dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral. Ia membantu membina otot, kuku, rambut, darah, organ kulit dan lain-lain. Membantu meransang semula pembentukan kulit otot, agen anti-penuaan dan mengurangkan kesan parut.

 

B Complex
==========
Dikenali juga sebagai pil anti stress, stress merupakan salah satu punca tumbuhnya jerawat. B complex mengandungi 8 komponen utama vitamin B, termasuklah 100% biotin dan asid folik. Ia membantu memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia.

 

Untuk menempah dan konsultansi berkaitan produk, anda boleh membeli dan menghubungi saya dengan beberapa cara di bawah ini.

FB : IdAyu Irdina
FB Page : Idayu Irdina
IG : @idayu_irdina
No.HP : +6013-9189500

Beli secara online di sini

Lokasi COD
==========
Jeli – Rantau Panjang – Tanah Merah – Machang – Pasir Mas – Salor – Pasir Pekan – Pasir Hor – Wakaf Bharu – Kubang Kerian – Kota Bharu – Pengkalan Chepa – Ketereh dan kawasan berdekatan.

USM – Batu Uban – Bayan Baru – Bayan Lepas – Queensbay Mall – Bukit Jelutong – Sg. Dua – Sg. Ara – Relau – Teluk Kumbar – Balik Pulau – Jelutong – Georgetown – Perak Road – Burma Road – Tanjong Bungah – Tanjong Tokong – Batu Feringhi dan kawasan berdekatan.

Continue Reading