8 Tips Peluang Untuk Hamil Anak Kembar

Seronok tengok ragam anak kembar kan? Tambahan lagi yang kembar seiras, sukar untuk dibezakan antara keduanya. Namun, gelagat mereka sering mencuit hati kita. Di sini ingin saya kongsikan 8 tips peluang untuk hamil anak kembar.

Sekarang ni saya suka melihat gambar dan video perkongsian Dr.Sheikh Muszaphar bersama anak kembarnya, Adam dan Noah. Mereka sungguh comel dan mencuit hati. Angkasawan negara itu sering memuat naik gambar dan video mereka di laman instagram miliknya.

 

Jenis-jenis Kehamilan Kembar

Terdapat dua jenis kembar iaitu identical (mono zygotic) dan non-identical (dizygotic). Kembar identical berasal dari satu telur yang apabila bercantum akan pecah menjadi dua embryo. Namun, kembar identical mempunyai risiko yang tinggi untuk keguguran atau mengalami masalah-masalah yang lain, mereka berkongsi uri yang sama.

Berbeza dengan kembar non-identical yang berasal dari dua telur dan apabila disenyawakan mereka mempunyai uri yang berbeza. Kembar jenis ini lebih berpeluang untuk selamat kerana mereka disenyawakan berasingan.

8 Tips Peluang untuk Hamil Anak Kembar

 

1. Peratusan kelahiran kembar orang Asia adalah diantara 1-2%. Antara peratusan terendah berbanding orang Afrika (4%) dan orang putih Amerika dan Eropah (3%).

2. Mereka yang pernah melahirkan 4 orang anak dan keatas serta wanita berusia 40 tahun berpeluang tinggi untuk hamil kembar.

3. Peluang ibu hamil kembar meningkat 4 kali ganda sekiranya dia mempunyai keturunan kembar sebelah ibu.

4. Kajian menunjukkan tabiat pemakanan orang Afrika yang suka makan keladi dan ubi dapat meningkatkan peluang kehamilan kembar 4 kali ganda berbanding yang lain.

5. Wanita yang mengambil suntikan atau pil kesuburan akan mempunyai peluang lebih tinggi untuk hamil kembar. Mereka yang mengambil pil clomid berpeluang 5-10% untuk hamil kembar. Namun, mereka yang mengambil suntikan gonadotrophin mempunyai lebih kurang 30% peluang untuk hamil kembar. Walaubagaimanapun, ianya sangat berisiko untuk hamil kembar 4 atau lebih dan berisiko tinggi untuk keguguran.

6. Sesetengah, dengan amalkan banyak minum susu dan makan produk tenusu boleh tingkatkan peluang untung dapat anak kembar.

7. Mereka yang menjalani rawatan suntik benih suami (IUI) dan bayi tabung uji (IVF) dikatakan mempunyai peluang cerah untuk dapat anak kembar.

8. Mereka yang mengamalkan pemakanan yang sihat, cukup zat nutrisi, mempunyai tahap kesihatan yang baik dan mengamalkan pengambilan suplemen dan asid folik berpeluang tinggi untuk dapat anak kembar.

 

Antara suplemen yang boleh anda amalkan untuk mudah hamil adalah seperti berikut :

Untuk Isteri

ESP – membantu menguatkan rahim wanita, selain itu, ia dapat membantu menggantikan sel-sel yang rosak dengan sel-sel yang sihat. Tambahan pula, ESP juga dapat membantu menurunkan berat badan. Selain membantu menstabilkan kitaran haid kita.

GLA complex-membantu menstabilkan hormon. Membantu menstabilkan kitaran haid dan meningkatkan kesuburan. Mengandungi Vit E yang membantu menguatkan dinding arteri. Ia juga membantu penghasilan egg white cervical mukus yang membantu melancarkan sperma berenang menuju ovum.

B complex-mengandungi asid folik yang membantu meningkatkan kesuburan. Lengkap dengan 8jenis vitamin B. Ia juga membantu memberikan tenaga dan meredakan stress.

Alfafa complex– terkenal dengan nama jamu moden untuk wanita. Ia sangat bagus dalam membantu mengatasi masalah keputihan, senggugut, kitaran haid tidak teratur dan hubungan suami isteri sebab ia berfungsi seakan kacip fatimah.

Beli secara online di sini

 

Untuk Suami

Vita Lea- mengandungi pelbagai jenis vitamin untuk kesihatan badan kita. Ia mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral. Kenapa perlu ambil?? Sebab, jika badan kita tidak mendapat keperluan vitamin yang secukupnya,ia akan menjejaskan kualiti sperma lelaki dan ovum wanita. Zinc yang terdapat di dalamnya sangat bagus dalam membantu meningkatkan kesuburan lelaki.

Vitamin E – terkenal juga dengan panggilan vitamin cinta. Sebab ia membantu meningkatkan atau meransang kemahuan untuk bersama. Ia juga membantu meningkatkan kelelakian lelaki dan menyuburkan organ reproduksi lelaki serta wanita. Ia juga mengandungi selenium yang bagus untuk kesuburan lelaki.

Vivix – membantu menyihatkan seluruh tubuh badan kita termasuklah kesihatan ovum dan sperma. Ia membantu meningkatkan tahap kesuburan ovum dan sperma untuk membolehkan mereka bercantum. Selain membantu memulihkan kesihatan dalaman wanita untuk membantu kesuburan dan menstabilkan hormon serta kitaran haid.

Beli secara online di sini

Untuk menempah dan konsultansi berkaitan produk, anda boleh membeli dan menghubungi saya dengan beberapa cara di bawah ini.

FB : IdAyu Irdina
FB Page : Idayu Irdina
IG : @idayu_irdina
No.HP : +6013-9189500

 

Beli secara online di sini

 

Untuk dapatkan harga lebih murah dan keistimewaan-keistimewaan yang lain, anda boleh mendaftarkan diri sebagai ahli untuk menikmati penjimatan hebat.

Daftar secara online di sini

 

 

Continue Reading

Cara mengatasi sembelit ketika hamil secara sihat dan semulajadi

Menjadi seorang ibu adalah momen yang paling manis bagi seorang wanita. Terutamanya bagi mereka yang baru kali pertama akan bergelar seorang ibu. Namun, jika setiap kali ingin melepaskan ‘hajat besar’, ianya sangat sukar. Bakal ibu terpaksa bertinggung lama dalam tandas dengan perut yang memboyot dan memulas tetapi ‘hajat besar’nya tidak lawas dan memeritkan. Ia pasti merupakan pengalaman yang menyeksakan. Sembelit sememangnya perkara lazim dikalangan ibu hamil, jom kita ketahui cara mengatasi sembelit ketika hamil secara sihat dan semulajadi.

 

 

Sembelit berlaku apabila kita mengalami kesukaran untuk membuang air besar, najis menjadi kering kerana makanan yang dimakan melalui usus besar dengan sangat perlahan. Kebiasaanya kita mengalami sembelit dari masa ke semasa, namun dengan sedikit perubahan gaya hidup dan amalan pemakanan yang lebih sihat mampu membantu mengurangkan sembelit dan mencegahnya daripada berulang.

 

 

Kebiasaannya, sembelit berlaku apabila kita kurang mengambil makanan berserat dan juga air dalam diet seharian kita. Antara makanan yang kaya dengan serat adalah bijian, sayuran dan buah-buahan. Serat yang bersifat larut air akan membantu melembutkan najis. Manakala serat yang tidak larut air akan terus melalui usus besar tanpa berubah bentuk dan mengakibatkan najis terkumpul, hal ini akan meransang pengecutan usus.

 

Punca Sembelit

Namun, bukan itu sahaja faktor yang menyebabkan sembelit. Terdapat beberapa faktor lain juga seperti:

1- Kurang bersenam
2- Umur lanjut
3- Gangguan otot
4- Struktur yang tidak normal
5- Gangguan usus
6- Gangguan neurogenik
7- Pemakanan yang tidak sihat

Disamping itu, sembelit juga mungkin disebabkan oleh pengambilan suplemen zat besi dan beberapa jenis ubat penenang atau ubatan yang lain. Sembelit juga kerap berlaku ketika hamil. Tahap kalsium yang tinggi dan tahap hormon tiroid yang rendah merupakan dua jenis gangguan metabolik yang boleh menyebabkan sembelit.

 

 

Bahaya Sembelit

Bahayanya sembelit, ia boleh mengakibatkan gangguan usus yang teruk sehingga menyebabkan kanser usus. Antara penyakit lain yang akan kita hidapi sekiranya kerap mengalami sembelit adalah:

– apendiks
– mulut berbau
– badan berbau
– kemurungan
– keletihan
– sakit kepala
– hemorrhoids
– hernia
– senak
– insomnia
– masalah berat badan

Pergerakan usus biasa adalah mekanisme penting bagi membuang toksin dari badan. Kolon bertindak sebagai tangki induk untuk bahan buangan. Antigen dan toksin daripada bakteria usus dan zarah yang tidak dicerna mungkin memainkan peranan dalam perkembangan diabetes mellitus, meningitis, myasthenia gravis, penyakit tiroid, gas kronik dan kembung, migrain, keletihan dan juga ulcerative colitis.

 

Video ini merupakan perkongsian seorang ibu yang pernah mengalami masalah buasir yang teruk semasa beliau hamil. Jom ketahui bagaimana cara dia mengatasi masalah tersebut.

 

 

Terdapat beberapa cara yang kita boleh lakukan untuk melancarkan sistem pembuangan serta mencegah sembelit.

 

Makanan tinggi serat
==================

Makanan berserat tinggi yang larut air dapat membantu mengelakkan sembelit. Contohnya barli, kekacang, oat, epal, aprikot, pisang, blackberries, blueberries, cranberries, anggur, prun dan pic.

Elakkan makanan berserat yang tidak larut air seperti bijirin, biji, gandum penuh, wheat bran dan kulit buah-buahan dan sayuran.

 

Minum lebih banyak air
====================

Baik, hal ini penting jika kita mengambil serat dalam pemakanan seharian kita. Sekurang-kurangnya kita harus minum 8 gelas air setiap hari samada kita dahaga atau tidak. Semakin meningkat usia kita akan semakin kurang dahaga.

 

Makanan yang tinggi pectin
========================

Amalkan makan banyak makanan yang tinggi pectin seperti epal, lobak merah, bit, pisang, kobis, buahan sitrus, kekacang kering dan okra. Pectin juga boleh didapati di dalam pemakanan tambahan.

 

Elakkan makanan yang meransang rembesan membran mukus seperti produk tenusu, berlemak dan makanan pedas. Perlu dielakkan juga makanan yang bergoreng.

 

Suplemen yang terbukti selamat dan berkesan untuk membantu mengatasi masalah sembelit ketika hamil

Pengambilan suplemen ketika hamil adalah sangat disarankan dan digalakkan bagi mencukupi keperluan nutrisi dalam badan kita. Ibu hamil memerlukan lebih nutrisi berbanding biasa. Bagi mengatasi masalah buasir/sembelit ketika hamil, seeloknya ibu hamil mengamalkan set kehamilan Shaklee. Selain membantu melawaskan pembuangan, ia juga membantu ibu hamil untuk jadi lebih sihat dan bertenaga.

 

Tempah secara online di sini

Untuk menempah dan konsultansi berkaitan produk, anda boleh membeli dan menghubungi saya dengan beberapa cara di bawah ini.

FB : IdAyu Irdina
FB Page : Idayu Irdina
IG : @idayu_irdina
No.HP : +6013-9189500

Untuk mendapatkan harga yang lebih istimewa dan lebih diskaun, jom daftar sebagai ahli di sini.

Lokasi COD
==========
Jeli – Rantau Panjang – Tanah Merah – Machang – Pasir Mas – Salor – Pasir Pekan – Pasir Hor – Wakaf Bharu – Kubang Kerian – Kota Bharu – Pengkalan Chepa – Ketereh dan kawasan berdekatan.

USM – Batu Uban – Bayan Baru – Bayan Lepas – Queensbay Mall – Bukit Jelutong – Sg. Dua – Sg. Ara – Relau – Teluk Kumbar – Balik Pulau – Jelutong – Georgetown – Perak Road – Burma Road – Tanjong Bungah – Tanjong Tokong – Batu Feringhi dan kawasan berdekatan.

Continue Reading

Omega Guard Shaklee bukan sekadar minyak ikan biasa

Pernah tak kita jumpa minyak ikan yang 99% tulen?? Mempunyai pelbagai manfaat kepada kesihatan kita dan boleh diamalkan oleh seisi keluarga. Omega Guard Shaklee bukan sekadar minyak ikan biasa. Ia merupakan softgel minyak ikan terbaik di dunia yang dihasilkan melalui proses yang dikawal rapi.

6 SEBAB KENAPA PERLU PILIH OMEGA GUARD SHAKLEE

1- Minyak ikan yang bergred farmaseutikal dan ultratulen. Bermaksud pihak syarikat tertakluk kepada pelbagai undang-undang dan peraturan bagi mengawal paten, ujian, keselamatan, keberkesanan dan pemasaran suplemen yang dikeluarkan.
2- Melalui proses penyulingan propietari 3 molekular bagi menyingkirkan bahan-bahan tercemar dan merbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat dalam kebanyakan jenis ikan. Ia juga mengandungi minyak omega 3 yang lebih pekat dan tulen.
3- Mengandungi lebih DHA dan EPA berbanding jenama lain. Apa fungsi DHA dan EPA untuk badan kita??? Penting sangat ke?? Kita bincang dalam sub topik seterusnya ye. Teruskan membaca.
4- Mempunyai 7 spektrum penuh asid lemak omega tulen di dalam pengambilan seharian Omega guard seperti DHA, EPA, ALA dan lain-lain. “Spektrum penuh” menunjukkan bahawa minyak ikan yang dihasilkan masih mengekalkan nutrisi semulajadinya.
5- Kurang berbau dan rasa hanyir ikan. Omega guard berbau hanyir apabila dikunyah begitu sahaja. Kebiasaan anak-anak suka kunyah Omega Guard ni macam makan nasi aje. Mungkin sebab rasanya kurang hanyir dan bau hanyir ikannya tidak keterlaluan. Jadi, anak-anak suka mengunyahnya walaupun ia sangat mudah untuk ditelan.
6- Mempunyai kelulusan daripada Friends of the Sea untuk menangkap ikan di laut. Friends of the Sea merupakan sebuah badan NGO yang menjaga pemuliharaan habitat laut. Ia merupakan projek pensijilan antarabangsa dan terkemuka bagi produk yang berasaskan perikanan dan akuakultur.

APA MAKSUD DHA DAN EPA???APAKAH FUNGSI MEREKA KEPADA TUBUH KITA???

DHA (asid docosahexaenoic) dan EPA (eiscosapentaenoic acid) merupakan asid lemak  omega 3 yang penting dalam membantu keberlangsungan fungsi di dalam tubuh kita. Ia sangat penting untuk perkembangan otak dan retina mata selain berfubgsi sebagai anti-radang.

Fungsi DHA

==========
DHA dapat membantu mencegah penyakit kulit, asma, kanser payudara, prostat dan membantu meningkatkan daya seksual. Selain itu, ia juga membantu menghindarkan migrain dan kebas badan serta membantu mengekalkan rasa panas dalam badan.

Fungsi EPA

==========
EPA pula berfungsi membantu mencegah pembekuan darah, bagus diamalkan oleh pesakit jantung. Ia juga membantu mencegah kanser, darah tinggi, tekanan perasaan dan mengawal kadar kolesterol yang berlebihan di dalam badan kita.

SIAPAKAH YANG MEMERLUKAN OMEGA GUARD INI???

Lelaki dewasa

================
Kebanyakan orang lelaki ni mereka jarang mementingkan cara pemakanan yang sihat. Mereka lebih cenderung diserang penyakit jantung.
Terdapat penyelidikan yang menyokong bahawa pengambilan asid lemak omega 3 dapat membantu mengurangkan penyakit jantung koronari dan mengawal paras kolesterol dalam tubuh kita.
Tambahan pula, omega 3 dapat membantu memperbaiki masalah kesihatan kardiovaskular, memelihara tekanan darah dan paras trigliserida yang normal. Disamping ia membantu memelihara kesihatan mata, otak dan juga sendi.

Wanita mengandung / Ibu hamil

===================================
Omega guard membantu mengawal berat badan ibu semasa hamil, perkembangan otak bayi di dalam kandungan dan mengurangkan risiko kelahiran pra matang ( kelahiran tidak cukup bulan). Tambahan, ia dapat membantu mengelakkan gila meroyan selepas melahirkan bayi.

Wanita yang menyusukan anak

===================================
Selain membantu menurunkan berat badan si ibu tanpa menjejaskan penghasilan susu badan. Omega Guard juga membantu membekalkan nutrisi untuk sistem imunisasi dan juga perkembangan otak anak yang disusukan.

Kanak-Kanak

===============
Kanak-kanak yang berumur 1 tahun ke atas digalakkan pengambilan 1 biji Omega Guard sehari. Ia bagi mengelakkan anak kita mudah demam, terkena jangkitan virus, batuk, selsema dan asma. Ia membantu memperkuatkan sistem imun dalam badan anak kita. Omega guard juga membantu menambah dan mengawal selera makan anak-anak kita. Jadi, kita dapat mengelakkan mereka daripada obesiti.
Bagi mereka yang hendak menguruskan badan, omega guard bertindak sebagai pembakar lemak. Supaya berat badan kita kekal di paras normal BMI.

TESTIMONI PENGGUNA OMEGA GUARD

 ” anak trauma tiap kali kena neb…selepas anak umur 1tahun paed suggest amek fish oil untuk atasi masalah anak… sebab penggunaan nebulizer tak bagus untuk jangka masa panjang….sejak amalkan omega guard secara konsisten..anak tak pernah kena neb lagi….”
“ibu hamil terpaksa ulang alik ke klinik untuk pantau tekanan darah sebab mengalami masalah tekanan darah tinggi…setelah amalkan omega guard selama 2 minggu..keputusan sangat mengujakan…”
“…seluar yang baru beli januari lepas dah semakin longgar dan kata lebih bertenaga untuk membantu kerja-kerja menguruskan rumah tangga…”
“…mak ayah ambil sebab nak kawal paras kolesterol dan turunkan berat badan…alhamdulillah..selepas amalkan omega mak ayah dah boleh jalan tanpa rasa sakit kaki dah…dulu berat badan berlebihan nak jalan pun susah…tak rugi beli banyak-banyak…last promo omega saya grab 1 set…”
Untuk menempah dan konsultansi berkaitan produk, anda boleh membeli dan menghubungi saya dengan beberapa cara di bawah ini.
FB Page : Idayu Irdina
IG : @idayu_irdina
Beli secara online di sini
Continue Reading