Cara Menjaga Luka Bersalin Ceaser Agar Cepat Sembuh

Saat paling menggembirakan hati pasangan suami isteri adalah apabila si isteri disahkan hamil. Tidak kiralah kali ke berapa pun, yang penting rasa teruja tak sabar menanti kehadiran orang baru dalam keluarga. Namun, harus diambil peduli tentang penjagaan luka selepas ceaser agar tidak terbuka dan cepat sembuh.

Sebelum itu kita ketahui dahulu beberapa perkara yang mungkin menyebabkan luka jahitan pembedahan terbuka kembali, antaranya :

1- Jangkitan kuman

Risiko jangkitan kuman ini hanyalah 1%, dan kuman itu biasanya berasal daripada kulit kita sendiri. Jangkitan kuman ni akan menyebabkan kawasan luka lambat sembuh, bernanah atau terbuka.

 

2- Masalah obesiti

Ibu yang mengalami masalah obesiti mempunyai lapisan lemak tebal di perut dan berlapis. Ini menyukarkan kerja pembersihan di sekitar tempat luka sukar dilakukan. Luka yang tidak dilap sehingga kering akan berisiko mengalami jangkitan kuman.

 

3- Anemia

Ibu yang mengalami masalah anemia akan menyebabkan darah kekurangan oksigen untuk dibekalkan kepada tisu-tisu yang aktif dalam proses penyembuhan.

 

4- Pergerakan yang tidak dikawal

Contohnya seperti menyidai pakaian, meneran kuat ketika sembelit dan batuk. Elakkan pergerakkan di bahagian andomen. Rehat secukupnya dan amalkan pemakanan yang sihat.

 

5- Pemakanan dan kurang minum air

Menu makanan berpantang yang terlalu ketat seperti tiada menu sayur dan buah boleh mengakibatkan ibu berpantang mengalami sembelit. Tambahan pula, selepas bersalin badan kita akan dehidrasi dan kita perlu minum banyak air untuk pulihkannya kembali.

 

 

Jadi, bagi ibu bapa yang bakal menimang cahaya mata tidak lama lagi, anda harus tahu akan 5 perkara ini. 5 cara menjaga luka bersalin ceaser agar cepat sembuh.

1- Menjaga kebersihan

Hati-hati ketikaka mandikan ibu bersalin ceaser, elakkan kawasan luka itu daripada terkena air. Sekiranya luka ceaser itu basah, lap sehingga kering dan anginkan kepada udara. Atau boleh juga gunakan pengering rambut untuk memastikan luka itu betul-betul kering.

 

2- Bergerak lebih awal

Menurut kajian, pergerakan mampu mempercepatkan penyembuhan luka pembedahan.Namun, haruslah dibantu oleh ahli keluarga semasa ingin melakukan pergerakan itu. Contohnya, berjalan sendiri ke tandas, berjalan perlahan dalam kawasan bilik.

 

3- Minum air secukupnya

Badan kita akan terhidrat selepas bersalin menyebabkan badan mengalami masalah kekurangan air. Air merupakan agen pembuangan toksin dan juga memudahkan proses perkumuhan dilakukan oleh badan. Jika badan kekurangan air, kita akan jadi sembelit dan memberikan tekanan kepada bahagian abdomen. Seterusnya menyebabkan kita rasa sakit dibahagian luka pembedahan.

 

4- Menyusukan anak secara eksklusif

Menyusu badan secara eksklusif sudah terbukti dapat menyembuhkan luka dengan cepat. Ini kerana, hormon oxytocin dikeluarkan oleh badan setiap kali ibu menyusukan anaknya. Hormon ini membantu mengecutkan rahim dan mengelakkan berlakunya tumpah darah.

 

5- Mengambil suplemen yang selamat, semujadi dan sihat

Tidak dinafikan, lambakan suplemen murah banyak dijual di toko-toko jamu. Namun, kita seharusnya bijak memilih sebab kita yang akan memasukkannya ke dalam badan kita. Semestinya kita tidak mahu buah pinggang kita rosak disebabkan amalkan suplemen yang salah.

 

Shaklee mempunyai rangkaian suplemen yang telah diuji oleh saintis secara klinikal. Selain itu, produOk Shaklee juga telah mendapat kelulusan KKM dan status halal JAKIM. Antara suplemen Shaklee yang dapat membantu mempercepatkan penyembuhan luka ceaser dengan cepat adalah Set Berpantang Shaklee.

 

Vivix – kandungan polifenol di dalamnya membantu membaiki sel-sel yang rosak akibat pembedahan. Anti oksidan yang tinggi di dalamnya membantu meningkatkan sistem imun badan ibu berpantang. Selain, membantu memberikan tenaga segera dan mencantikkan kulit ibu berpantang.

Vitamin C – membantu membaikpulih sel tisu yang rosak selepas bersalin dan meransang pembentukan kolagen untuk mencantikkan kulit. Membantu meningkatkan sistem imun badan untuk elakkan daripada demam atau selsema.

Alfafa Complex – berfungsi seakan kacip fatimah, membantu mengecutkan rahim dan membaiki sistem dalaman wanita. Bertindak sebagai agen detoks untuk usus, hati dan darah. Serta membantu memperbanyakkan susu badan.

Lecithin – sangat membantu dikala ibu menyusu mengalami bengkak susu. Ia membantu menukarkan lemak kepada titisan kecil seterusnya mengurangkan masalah bengkak susu yang boleh menyebabkan si ibu mengalami demam.

Vita Lea – multivitamin yang mengandungi zat besi untuk membantu mencegah anemia dan tekanan darah rendah. Selain dapat membantu membekalkan tenaga kepada ibu berpantang supaya tidak kelesuan.

B complex – lengkap mengandungi semua jenis vitamin B, ia membantu meredakan stress, menstabilkan hormon dan membekalkan tenaga sepanjang tempoh berpantang.

Energizing Soy Protein – membantu memekatkan susu badan ibu, membekalkan tenaga, memberikan rasa kenyang lebih lama dan mempercepatkan penyembuhan luka. Protein yang dibekalkan sangat membantu mencantumkan semula luka jahitan.

Ostematrix – selain membekalkan kalsium untuk ibu dan bayi melalui penyusuan, ia juga membantu mengelakkan masalah kejang dan kebas anggota badan sepanjang berpantang.

 

Jaga baik-baik luka pembedahan sebelum ia terbuka dan menyebabkan kita tak boleh tidur malam. Sakit yang terpaksa ditanggung boleh menyebabkan ibu berpantang kemurungan dan susu badan berkurang.

 

Untuk menempah dan konsultansi berkaitan produk, anda boleh membeli dan menghubungi saya dengan beberapa cara di bawah ini.

FB : IdAyu Irdina
FB Page : Idayu Irdin
IG : @idayu_irdina
No.HP : +6013-9189500

Beli secara online di sini

Continue Reading

Cara mengatasi masalah jerawat batu dan bekasnya

JERAWAT!!!!!!! Arrrgggggghhhhh….. jerawat dan wanita adalah musuh. Kalau jerawat batu yang naik di muka, ibarat macam hendak berperang gayanya. Baru naik seketul kat hidung dah bising satu dunia. Inikan pula kalau jerawat batu naik seluruh muka. Alamatnya pakai topeng lah masa keluar rumah. Hahahhaha….Ok lah, kat sini saya hendak kongsikan cara menghilangkan jerawat batu dan bekasnya dengan berkesan.

 

 

Ok, jika kita perasan, muka berjerawat ni berkait rapat dengan muka berminyak. Mereka yang mempunyai kulit sensitif berjerawat dan berminyak ini kebiasaannya di kalangan remaja sehingga berumur lewat 30-an. Betul tak?

 

Bagaimana rupa bentuk jerawat batu? Jerawat batu bersaiz lebih besar berbanding jerawat biasa dan ia bernanah di dalamnya. Teksturnya lebih keras dan rasa sangat sakit apabila dipicit. Terdapat beberapa sebab terjadinya jerawat batu, antaranya:

 

1- Faktor psikologi

Stress merupakan antara faktor utama terjadinya jerawat batu, kenapa? Sebab, apabila kita sering stress tanpa disedari ia menegangkan otot-otot di wajah kita sekaligus meningkatkan produksi kalenjar minyak. Seterusnya, pori-pori muka akan tersumbat dengan penghasilan minyak yang berlebihan ini akan munculkan jerawat batu.

 

 

 

Elakkan stress dan kawasan persekitaran yang tercemar untuk mengelakkan jerawat batu. Selain itu juga, kita kena rajin bersihkan muka dan buat masker daripada buah-buahan supaya wajah kita mendapat nutrisi yang secukupnya.

 

2- Faktor genetik

Sekiranya kita mempunyai kulit wajah yang berminyak, kemungkinan juga ahli keluarga kita turut ada yang mempunyai kulit wajah seperti kita. Sama ada ibu, kakak, abang ataupun sepupu dan juga saudara mara yang lain akan ada mempunyai kulit muka sensitif, berminyak dan berjerawat.

 

Hati-hati! Kulit muka yang berminyak merupakan ladang untuk tumbuhnya jerawat batu. Bagi mengelakkan situasi ini, seeloknya kita mengamalkan mencuci muka 2 kali sehari bagi mengurangkan minyak di muka dan mengurangkan pengambilan makanan yang bergoreng dan berminyak.

 

3- Faktor hormon

Wanita memang tak lari dengan masalah hormon tak stabil. Masalah hormon ini akan menyebabkan kalenjar di wajah kita menghasilkan minyak berlebihan. Kemudiannya akan menyebabkan pori tersumbat lalu tertonjollah jerawat batu di muka kita.

 

Bagi wanita yang sudah berkahwin, seeloknya dinasihatkan tidak mengamalkan pengambilan pil perancang kehamilan. Dikhuatiri efek daripada pengambilan pil tersebut akan menyebabkan hormon tidak stabil dan seterusnya muka kita mengalami masalah jerawat batu.

 

4- Penggunaan kosmetik yang salah

Sekarang ini terdapat lambakan produk kosmetik dari dalam dan luar negara. Produk yang dijual pada harga yang murah dan mengandungi bahan-bahan yang dikhuatiri kesannya akan memudaratkan kulit wajah kita.

 

 

Jika tersilap pilih yang mengandungi minyak akan merosakkan muka kita. Ia akan menyebabkan pori kita tersumbat. Sebolehnya kita membaca dahulu kandungan yang terdapat di dalam bahan kosmetik tersebut. Pilih yang sesuai dengan kulit muka kita.

 

Tapi, sekiranya kulit muka kita dah penuh dengan jerawat batu yang menyakitkan dan membuatkan kita kelihatan tak menarik. Apa perlu kita buat?? Kita perlu rawat ia dari dalam agar terserlah kecantikan luaran.

 

Jom kita tonton video ini, Puan Zunorain ni pernah mengalami masalah kulit muka berjerawat dan berparut. Tapi, lihatlah wajahnya sekarang, parut jerawat pun tak nampak dah. Apa dia buat??

 

 

Antara pilihan suplement yang boleh kita amalkan ialah:

Vivix
======
Mengandungi antioksidan yang tinggi, di mana ia membantu menjadikan wajah kita awet muda. Membantu mempercepatkan penyembuhan luka akibat jerawat. Ia juga membantu membaiki sel-sel kita yang rosak sehingga ke tahap sel DNA.

 

Shaklee Collagen Powder
=======================
Dihasilkan daripada sisik ikan merah laut dalam, ia bermanfaat dalam membantu menguatkan rambut dan pertumbuhan semula. Selain mengembalikan kelembapan dan keanjalan kulit. Sekaligus dapat membantu mengurangkan parut jerawat di muka serta parut di badan juga. Paling best, ia membantu kulit kita jadi awet muda.

 

Herb Lax
========
Selain fungsinya membantu detoks usus kita dan dapat membantu menurunkan berat badan kita. Ia juga sangat membantu mengatasi masalah sembelit. Masalah sembelit akan menyebabkan jerawat tumbuh di kawasan bawah muka dan berhampiran dagu.

 

Alfafa Complex
==============
Alfafa complex membantu mencuci darah, hati dan usus. Ia juga dapat membantu mengurangkan infeksi dan alahan pada kulit.

 

GLA Complex
=============
Ia membantu mencairkan sebum yang berminyak menyebabkan pori tersumbat. GLA complex juga membantu mengurangkan inflamasi pada kulit.

 

Sustained Release Vitamin C
==========================
Dengan kelebihannya membebaskan 100mg Vitamin C setiap jam, ia dapat membantu membekalkan keperluan seharian kita. Ia membantu meransang pembentukan kolagen, membaiki simptom pendarahan, meningkatkan sistem imun serta membantu mengecutkan dan menyembuhkan luka jerawat.

 

Garlic Complex
==============
Nak cantik macam artis korea makan la banyak bawang putih. Tapi sanggup ke kita kunyah mentah-mentah gitu? Garlic complex mempunyai allicin aktif, kurang berbau bawang putih dan perisa rosemary serta spearmint. Ia bertindak sebagai antibiotik semulajadi dan selamat untuk diamalkan dalam jangka masa panjang. Ia membantu detoks toksik dari badan dan mempertingkatkan pertahanan sistem imun badan.

 

Carotomax
==========
Selain membantu mengatasi masalah mata rabun, ia juga membantu mengurangkan penyakit berkaitan kulit termasuklah masalah jerawat. Ia membantu meransang enzin yang membunuh kuman dan menghalang infeksi pada kulit.

 

Vitamin E
=========
Ia mengandungi 10mg selenium semulajadi yang membantu badan kita menyerap vitamin E. 1 biji vitamin E sehari membantu melambatkan penuaan ,mengurangkan kedut, garis halus, parut jerawat dan di badan. Disamping membantu memulihkan tekstur kulit, ton muka, dada dan otot peha.

 

Energizing Soy Protein (ESP)
==========================
Mengandungi 9 jenis asid amino yang lengkap dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral. Ia membantu membina otot, kuku, rambut, darah, organ kulit dan lain-lain. Membantu meransang semula pembentukan kulit otot, agen anti-penuaan dan mengurangkan kesan parut.

 

B Complex
==========
Dikenali juga sebagai pil anti stress, stress merupakan salah satu punca tumbuhnya jerawat. B complex mengandungi 8 komponen utama vitamin B, termasuklah 100% biotin dan asid folik. Ia membantu memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia.

 

Untuk menempah dan konsultansi berkaitan produk, anda boleh membeli dan menghubungi saya dengan beberapa cara di bawah ini.

FB : IdAyu Irdina
FB Page : Idayu Irdina
IG : @idayu_irdina
No.HP : +6013-9189500

Beli secara online di sini

Lokasi COD
==========
Jeli – Rantau Panjang – Tanah Merah – Machang – Pasir Mas – Salor – Pasir Pekan – Pasir Hor – Wakaf Bharu – Kubang Kerian – Kota Bharu – Pengkalan Chepa – Ketereh dan kawasan berdekatan.

USM – Batu Uban – Bayan Baru – Bayan Lepas – Queensbay Mall – Bukit Jelutong – Sg. Dua – Sg. Ara – Relau – Teluk Kumbar – Balik Pulau – Jelutong – Georgetown – Perak Road – Burma Road – Tanjong Bungah – Tanjong Tokong – Batu Feringhi dan kawasan berdekatan.

Continue Reading